joi, 17 octombrie 2013

pot fi un fruct ce aduce viata sau moarte

Luni am primit un cos cu fructe. Avea in el mere, struguri, gutui si maciese. Strugurii erau din gradina, aromati si cu coaja tare. Era un aranjament frumos, aromat ... asa ca nu m-am atins de el. Marti insa mi-au facut vreo doua mere cu ochiul. Fusesera asezate langa struguri si isi luasera aroma de la ei. Mancand din ele, ma intrebam daca nu cumva imi joaca simturile feste. Ieri insa am luat unul de langa o gutuie. Era ca si cum mancam gutuie dulce ca marul.

Stiam ca se pot combina aromele. Insa atat de repede? Si, nu ma gandeam ca le va schimba si gustul atat de mult.

Dar in viata de zi cu zi nu se intampla la fel?
Stilul de trai al celor de langa mine nu incepe sa devina si stilul meu?
Valorile lor nu devin si valorile mele?
Cine sunt oamenii de langa mine?
Ce valori au?
In ce cred ei?
In cine?
Cine este Dumnezeu pentru ei?
Dar pentru mine?
Sunt oameni intelepti?
Accepta mustrarea, disciplinarea, corectarea?

Am reluat Proverbele lui Solomon si e ca si cum nu le-as fi citit nicioadata ...
"7 Frica de DOMNUL este începutul cunoaşterii, dar nebunii dispreţuiesc = nu respecta înţelepciunea şi disciplinarea = corectarea, avertismentele."

"1 Fiul meu, dacă vei primi cuvintele mele şi vei păstra cu tine îndrumările mele, 2 dacă-ţi vei apleca urechea spre înţelepciune şi inima spre pricepere, 3 dacă vei cere înţelepciune şi te vei ruga pentru pricepere, 4 dacă o vei dori ca pe argint şi o vei căuta ca pe o comoară ascunsă, 5 atunci vei înţelege frica de DOMNUL şi vei găsi cunoştinţa lui Dumnezeu.

6 Căci DOMNUL dă înţelepciune; din gura Lui iese cunoştinţă şi pricepere. 7 El păstrează izbânda pentru cel drept şi este scut pentru cei ce umblă în integritate. 8 El păzeşte căile judecăţii şi protejează calea credincioşilor Lui. 

9 Atunci vei înţelege ce este drept, corect şi integru; vei înţelege orice cale bună. 

10 Căci înţelepciunea va veni în inima ta şi cunoaşterea va fi plăcerea sufletului tău. 11 Chibzuinţa te va proteja şi priceperea te va păzi. 

12 Înţelepciunea te va îndepărta de la calea celui rău, de lângă omul care spune lucruri stricate, 13 de cel ce părăseşte cărările dreptăţii, ca să meargă pe drumurile întunericului, 14 căruia îi place să facă rău şi se bucură de perversitatea răului, 15 ale cărui cărări sunt întortocheate şi ale cărui drumuri sunt lăturalnice. 

16 Ea te va îndepărta de femeia desfrânată, de străina care rosteşte cuvinte ademenitoare, 17 de cea care îşi părăseşte partenerul tinereţii ei şi uită legământul făcut înaintea Dumnezeului ei. 18 Casa ei conduce spre moarte şi urmele ei duc la cei ce au murit. 19 Nimeni, din cei ce merg la ea, nu se mai întoarce, nici nu mai găseşte cărările vieţii. 

20 De aceea tu să mergi pe căile oamenilor buni şi să păstrezi cărările celor drepţi. 21 Căci cei drepţi vor locui ţara şi cei integri vor rămâne în ea, 22 dar cei răi vor fi îndepărtaţi din ţară şi cei necredincioşi vor fi smulşi din ea." Proverbe 2

De ce mereu si mereu Solomon arata spre intelepciune si explica care sunt beneficiile morale aduse de aceastea? Adica daca iti lipseste intelepciunea = nu ai frica de Dumnezeu inseamna ca nu ai valori si moralitatea e dusa pe apa sambetei? 

Dar cum sa devin inteleapta? 
Cautandu-L pe Domnul? 
Si daca Il caut, Il gasesc, Il ascult, devin inteleapta?
Asta e un soi de afacere? 
De ce vreau sa devin inteleapta? 
Ca sa ma mandresc cu asta?
Ca sa atrag atentia asupra mea?
Intelepciunea imi este data insa imi poate fi luata daca nu am grija.

De mai bine de o saptamana sunt socata de statistica facuta in randul evanghelicilor si de rezultatul acesteia: analfabetism biblic. Ca sa Il gasesc pe Domnul Nu trebuie sa citesc Biblia ci sa o studiez. Asta inseamna sa imi fac timp, sa imi caut un loc in casa, sa imi iau Biblia, un creion, un caiet si sa ma apuc de citit si studiat, meditat, aprofundat, rugat. Sa deschid gura si sa intreb pe cei de langa mine despre ceea ce au citit, despre ce au descoperit. 

Unii mi-au spus: "eh, e o statistica. Posibil a fost facuta in randul adolescentilor de azi ... care stii si tu ca nu citesc." M-am apucat sa imi fac eu un soi de statistica si dezamagirea creste de la zi la zi. Persoane care aproape 50 de ani au mers duminica de duminica la biserica / adunare  nu au citit nici macar o data Noul Testament de la Matei 1 la Apocalipsa 22. Unii spun ca pe sarite l-au citit. Unii sar peste profetii mici si ... asa au citit toata Biblia. 

Ma reintorc la cosul meu ... ce fel de fruct sunt? 
Ca vreau sau nu, aroma mea este preluata de altii!
Ca vreau sa nu preiau din aromele altora
Aroma preluata de la altii conduce spre intelepciune? 
Arata spre Domnul? 
Beneficiile morale se vad in viata mea? 

Din punct de vedere spiritual pot fi un fruct ce aduce viata sau moarte.

3 comentarii:

costica h spunea...

o lectie pretioasa si servita elegant...

costica h spunea...

o lectie pretioasa si servita elegant...

costica h spunea...

o lectie pretioasa si servita elegant...