M-aş aştepta ca Estera să devină eroul principal, să iasă în evidenţă, să numească sărbătoarea asta Esteriada sau Hadassiada şi în nici un caz Purim - adica zaruri. Ce nume păgân a putut şi ea să aleagă! Ce a fost în capul ei? Doar şi-a riscat prorpia piele, nu? A încălcat legea mezilor şi perşilor şi a intrat neinvitată în biroul împăratului. Apoi a muncit de i-au sărit capacele organizând două banchete pentru împărat şi Haman. A trebuit să găsească cei mai buni muzicienii, cele mai alese mâncăruri, cei mai drăguţi şi îndemânatici chelneri şi bucătari.
Cartea Estera este despre ea, nu? Dacă da, atunci de ce ea e mai mereu în spate? De ce ni se vorbeşte mai mereu despre împărat, Haman, Mardoheu si despre comploturile de la palat? Nu ar trebui sa fie vorba despre Estera!
Povestea începe prin a ni se vorbi despre împărat şi se termină tot cu el şi mai apare şi Mardoheu. Ceva nu e în regula! Estera nu e o femeie modernă? Nu e o femeie implicată politic? Nu e o femeie de societate?
Estera sparge toate tiparele la care m-aş aştepta eu. Nu se dă în stambă când e luată la palat. Nici nu avea ce să spună sau ce să facă. Îşi acceptă rolul de rob într-o ţară străină şi păgână. Fusese instruită să nu îşi descopere identitatea şi de la verişorul ei primeşte numele persan, Estera. În realitate, ea se numea Hadassa.
Ajunsă la palat, vede Mâna Domnului lucrând pentru ea atunci cînd Hegai îi dă cea mai bună cameră, în cea mai bună parte a palatului, îi dă cele mai bune slujnice şi îi arată bunătate. Ea ştia cine este şi cărui Dumnezeu Îi slujeşte!
Este aleasă împărăteasă! Nu iese la rampă, nu apare în orice show, nu face spectacole pentru a-şi etala frumuseţea. Nu ni se spune despre CV-ul ei prea mult. Dar, unchiul său era scrib şi era imposibil ca Estera să nu ştie să scrie şi să citească. Evreii sunt oamenii cărţii şi indiferent de context, ei şi-au pus copiii să înveţe şi să scrie.
Haman dă edictul funebru iar Estera habar nu a avut de acesta până ce verişorul ei nu a apărut la poarta palatului îmbrăcat în sac şi cenuşă. Nu s-a prefăcut că nu îl recunoaşte. Nu şi-a renegat identitatea. Nu s-a lepădat de neamul ei. Nu se arată nepăsătoare de veştile aduse de slujitori. Nu crede că are imunitate parlamentară sau imperială.
Era căsătorită cu un împărat păgân. Putea foarte uşor şă îi trimită vorbă lui Mardoheu şi să se eschiveze. Putea să nu facă nimic. Dar ea nu a uitat că Dumnezeul ei face minuni. Dumnezeul de care i-au povestit părinţii şi verişorul ei este Cel Minunat, Cel ce face minuni, Cel ce aude, vede, intervine pe căi nebănuite!
Îşi descoperă identitatea în faţa celor mici şi umili, a slujitorilor ei - o mixtură de neamuri. Aceştia, împreună cu Estera postesc, se roagă şi lucrează.
Apoi ... uşile încep să se deschidă! Are loc primul banchet, al doilea, Haman este descoperit, apoi spânzurat, Mardoheu este înălţat în rang. Urmează zilele când evreii şi-au salvat viaţa din mâna celor care au ridicat-o împotriva lor. Vag mai apare pe scenă Estera ... cumva voalat. Apare ba lângă împărat, ba lângă Mardoheu.
"3 Toţi conducătorii provinciilor, satrapii, guvernatorii şi slujbaşii împăratului îi sprijineau pe iudei, căci îi apucase groaza de Mardoheu, 4 fiindcă Mardoheu era renumit la palatul împăratului şi-i mergea faima prin toate provinciile, deoarece el era un bărbat a cărui influenţă creştea tot mai mult. " Estera 9:3-4
"1 Împăratul Ahaşveroş a rânduit un tribut asupra ţării şi asupra ostroavelor mării.
2 Toate faptele privitoare la puterea şi isprăvile lui, precum şi amănunte despre măreţia lui Mardoheu, cel promovat de împărat, nu sunt scrise oare în „Cartea cronicilor împăraţilor Mediei şi Persiei“?
3 Iudeul Mardoheu era al doilea în rang după împăratul Ahaşveroş şi era renumit printre iudei, fiind preţuit de mulţimea fraţilor săi, pentru că a căutat binele poporului său şi a vorbit pentru pacea întregului său neam." Estera 10
Despre mine ce se poate spune? Ce caut? Despre ce vorbesc? Caut eu pacea şi binele celor de lângă mine? Îmi pasă sau mă eschivez?
Cartea Estera este despre ea, nu? Dacă da, atunci de ce ea e mai mereu în spate? De ce ni se vorbeşte mai mereu despre împărat, Haman, Mardoheu si despre comploturile de la palat? Nu ar trebui sa fie vorba despre Estera!
Povestea începe prin a ni se vorbi despre împărat şi se termină tot cu el şi mai apare şi Mardoheu. Ceva nu e în regula! Estera nu e o femeie modernă? Nu e o femeie implicată politic? Nu e o femeie de societate?
Estera sparge toate tiparele la care m-aş aştepta eu. Nu se dă în stambă când e luată la palat. Nici nu avea ce să spună sau ce să facă. Îşi acceptă rolul de rob într-o ţară străină şi păgână. Fusese instruită să nu îşi descopere identitatea şi de la verişorul ei primeşte numele persan, Estera. În realitate, ea se numea Hadassa.
Ajunsă la palat, vede Mâna Domnului lucrând pentru ea atunci cînd Hegai îi dă cea mai bună cameră, în cea mai bună parte a palatului, îi dă cele mai bune slujnice şi îi arată bunătate. Ea ştia cine este şi cărui Dumnezeu Îi slujeşte!
Este aleasă împărăteasă! Nu iese la rampă, nu apare în orice show, nu face spectacole pentru a-şi etala frumuseţea. Nu ni se spune despre CV-ul ei prea mult. Dar, unchiul său era scrib şi era imposibil ca Estera să nu ştie să scrie şi să citească. Evreii sunt oamenii cărţii şi indiferent de context, ei şi-au pus copiii să înveţe şi să scrie.
Haman dă edictul funebru iar Estera habar nu a avut de acesta până ce verişorul ei nu a apărut la poarta palatului îmbrăcat în sac şi cenuşă. Nu s-a prefăcut că nu îl recunoaşte. Nu şi-a renegat identitatea. Nu s-a lepădat de neamul ei. Nu se arată nepăsătoare de veştile aduse de slujitori. Nu crede că are imunitate parlamentară sau imperială.
Era căsătorită cu un împărat păgân. Putea foarte uşor şă îi trimită vorbă lui Mardoheu şi să se eschiveze. Putea să nu facă nimic. Dar ea nu a uitat că Dumnezeul ei face minuni. Dumnezeul de care i-au povestit părinţii şi verişorul ei este Cel Minunat, Cel ce face minuni, Cel ce aude, vede, intervine pe căi nebănuite!
Îşi descoperă identitatea în faţa celor mici şi umili, a slujitorilor ei - o mixtură de neamuri. Aceştia, împreună cu Estera postesc, se roagă şi lucrează.
Apoi ... uşile încep să se deschidă! Are loc primul banchet, al doilea, Haman este descoperit, apoi spânzurat, Mardoheu este înălţat în rang. Urmează zilele când evreii şi-au salvat viaţa din mâna celor care au ridicat-o împotriva lor. Vag mai apare pe scenă Estera ... cumva voalat. Apare ba lângă împărat, ba lângă Mardoheu.
"3 Toţi conducătorii provinciilor, satrapii, guvernatorii şi slujbaşii împăratului îi sprijineau pe iudei, căci îi apucase groaza de Mardoheu, 4 fiindcă Mardoheu era renumit la palatul împăratului şi-i mergea faima prin toate provinciile, deoarece el era un bărbat a cărui influenţă creştea tot mai mult. " Estera 9:3-4
"1 Împăratul Ahaşveroş a rânduit un tribut asupra ţării şi asupra ostroavelor mării.
2 Toate faptele privitoare la puterea şi isprăvile lui, precum şi amănunte despre măreţia lui Mardoheu, cel promovat de împărat, nu sunt scrise oare în „Cartea cronicilor împăraţilor Mediei şi Persiei“?
3 Iudeul Mardoheu era al doilea în rang după împăratul Ahaşveroş şi era renumit printre iudei, fiind preţuit de mulţimea fraţilor săi, pentru că a căutat binele poporului său şi a vorbit pentru pacea întregului său neam." Estera 10
Smerenie, modestie, credinţă văd la Estera. Dar ştiu că ea a fost crescută şi educată de Mardoheu.
De ce l-a ridicat Domnul în poziţia în care a ajuns? De ce a ajuns prim ministrul Persiei? "pentru că a căutat binele poporului său şi a vorbit pentru pacea întregului său neam."
Despre mine ce se poate spune? Ce caut? Despre ce vorbesc? Caut eu pacea şi binele celor de lângă mine? Îmi pasă sau mă eschivez?
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu