joi, 7 iulie 2011

tehillim iluminated

Studiindu-l asa mai detaliat pe David, trebuie sa recunosc ca il invidiez si ... nu e o invidie de aia sfanta ... Cum de el a fost atat de inzestrat si ... eu nici nu ma pot compara cu el. Frumos, chipes, razboinic de elita - in orice lupta se ducea avea izbanda, reusita. Apoi modul in care isi recunoaste greselile, imediat el se smereste, isi cere iertare, nu sta sa gaseasca scuze, sa negocieze, sa se bosumfle ... Ca sa nu mai vorbesc ca devine prieten si inca unul de nadejde al fostilor dusmani. Credinciosia lui ma lasa cu gura cascata ...
Am ajuns in 2 Samuel 22 si am gasit intr-un comentariu ca acest Psalm are 365 de cuvinte in ebraica, cel mai lung citat atribuit lui David, folosirea celei mai bogate varietati a vocabularului ebraic, este un exemplu clasic al poeziei ebraice. (Robert D. Bergen - 1,2 Samuel)
Nu e primul Psalm, cantare ce apare in Biblie. Pana acum stiu ca este cantecul Israelului pe malul Marii Rosii sau cantecul Mariei cum mai este cunoscut, cantarea lui Moise, Deborei, Anei si acum urmeaza cantarile lui David. Sunt naratari istorice cantate, dansate. Faceau parte din repertoriul poporului Israel. Adevarul e ca mi-ar placea sa ne fi scris si notele pe langa cuvinte insa nu mai avem aceleasi instrumente. Inregistrari audio-video de pe vremea lui David nu se gasesc ... decat in cer.
Psalmii condenseaza sau distileaza un set de adevaruri sau declaratii. Unii dintre Psalmi sunt plini de expansiune si dex-ul da niste definitii si moduri de utilizare Psalmilor. Cantarea de aici din 2 Samuel 22 se poate condensa, comprima in cateva propozitii:
Il laud pe Domnul pentru ca El este Singurul care ma tine in siguranta (1-3).
Cand Il chem, El ma salveaza. Am fost in multe necazuri, L-am chemat pe Domnul, si El m-a auzit si m-a salvat (4-20).
Domnul ma salveaza din cauza (pricina) dreptatii mele (21-29).
Domnul ma salveaza dandu-mi putere sa lupt si sa triumf peste dusmani (30-46).
Slava Domnului! (47-50).
Domnul salveaza regele, regele Lui, alesul Lui (51).
Ca sa inteleg viata lui David, cine si cum a fost el, sa mi se deschida mintea ca sa pricep mai mult decat stiam pana acum am citit comentariul scris de Robert Deffinbaugh - The life and Times of Samuel, Saul and David. A study of 1 and 2 Samuel (Biblical Studies Press - 1998).
Asta a facut David. A luptat, muncit, luptat, luptat, scris, cantat, rugat, strigat catre Domnul, luptat, alergat, luptat, mancat, rugat, luptat, cantat, dansat, pacatuit, rugat, pocait, luptat, cantat, rugat si tot asa. David stia cine este Domnul pentru el, cum este Domnul pentru El, ce face pentru El. Dar eu stiu? Nu ma duce mintea sa scriu Psalmi care sa ramana posteritatii, nu ma pot sa scriu comentarii care sa deschida mintea mea sau a altora insa ... ce spun despre Domnul? Cine e El pentru mine? Ce e El pentru mine? Cum e El pentru mine? Nu stiu sa compun sau sa scriu melodii insa pe cele scrise de altii le cant? Ma regasesc in versurile scrise de ei? Le "rumeg" cand le aud?
Am gasit un spectacol impresionant de muzica, lumina, culoare si sunet numit Psalm in care interpreteaza Steve Reichs in Muziekgebouw aan 't IJ, Amsterdam si unde se canta Psalm 19:1-4, 34:12-14, 18:25-26 si 150:4-6.

4 comentarii:

Livius spunea...

Cella, se pare ca te framanti cu unele lucruri care iti rapesc pacea si linistea, dar cred ca gresesc. Vrei sa compui psalmi, cantece si altele, dar tu esti un alt madular, care sigur faci lucruri deosebite pe care compozitorii de psalmi nu le fac. Zice Sfanta Scriptura - Ce! toti sunt ochi, sau toti sunt gura, toti sunt mana? In trup sunt multe madulare si toate au o slujba a lor, care este de mare trebuinta.
Mie imi place sa cant, si am cantat mult din copilarie si pana acum, dar nu am compus nici o cantare, in schimb am avut un prieten apropiat (Dionisie Giuchici, este plecat dintre noi), tipul asta nu putea duce o cantare de la un capat la altu ca nu avea voce de cantaret, dar a compus sute de cantari, iar altele pentru cor, dintre cele mai grele cantari, care nu orice cor putea sa le interpreteze. Avea o prietena apropiata, o sora, care i le punea pe note, astfel ca ne-a lasat o adevarata comoara. Am zis si eu ca tine, ce as mai vrea sa compun macar cateva, dar... ma multumesc doar cu interpretarea lor.
De fapt, singurul serviciu pe care i-l fac muzicii, e sa o ascult.
Bucura-te ca ai avut harul sa poti citi psalmii lui David, sa-i intelegi, si sa te intaresti prin invatatura lor.

Cu bine, Liviu.

cella spunea...

Nu ma framant asa tare ca sa fiu sincer, insa studindu-l in perioada asta trebuie sa recunosc ca il invidiez pentru darul asta.
Imi stiu darurile, sunt bucuroasa pentru ele insa tu nu stii ca uneori iarba vecinilui pare mai verde?

Misu Radovici spunea...

Cella ... ca tot veni vorba de tehilim ... stii ca unul din instrumentalele mele preferate ... e "TEHILIM - A love as the ocean" ...
Albumul celor de la TEHILIM pe care apare piesa aia e ... din 2006 ... si e ... aweeeesome :)
... :D ... Bless ya!

cella spunea...

Acu m-ai facut curioasa :d
Ya sa caut eu piesa de care vorbesti dumitale si sa o vedem ;))
Fii binecuvantat!