miercuri, 20 iulie 2011

incoronare si ... incoronare

Ieri scriam despre Abisag din Sunem, eram suparata din cauza faptului ca nu au gandit slujitorii ce ar simti fata asta foarte frumoasa, cata deceptie a adus gestul lor in viata ei. Intre timp, am aflat ca era un obicei antic, sa se puna un corp tanar langa unul batran ca sa il incalzeasca, sa il tina in viata. Era o recomandare medicala.
Mai stiu insa ca Solomon a iubit aceasta frumoasa fata. Cartea Cantarilor ii este dedicata acestei fete din Sunam, numita Abisag sau cum ii spune Solomon, Sunamita.
David avea vreo 70 de ani si nu cred ca reumatismul si arteroscleroza ar afecta si mintea. Insa … se pare ca David nu mai are putere sa stea ferm in fata copiilor sai, asa ca cel mai mare dintre ei ramas la acel moment in viata, Adonia, isi ia nasul la purtare. Nu-i pasa de ce vrea David, nu ii pasa ca mostenitorul tronului era anuntat inca inainte de a se naste, nu ii pasa de Dumenzeul tatalui sau, nu-i pasa de nimic. El era cel mai mare dintre baieti, face tot posibilul sa se puna bine cu oamenii, ii atrage de partea sa, isi gaseste ca si aliati in curtea tatalui sau pe Ioab si pe Abiatar si, … isi organizeaza o petrecere de incoronare.
Numai ca apare Natan. Asa imi place de omul asta de numa. Apare in momentele cheie din viata lui David. Acum insa vine la palat sa se intalneasca cu Batsheba. Desi David a avut un numar marisor de neveste si tiitoare, se pare ca singura care a contat cu adevarat in viata lui a fost Batsheba. Si Natan stie asta. Insa el mai stie ca Dumnezeu il trimisese la David sa ii spuna despre povestea de dragoste cu Batsheba, poveste cu urmari dramatice, despre copilul Solomon, despre faptul ca Dumnezeu ii va face o casa lui David prin Solomon, nu prin altcineva.
Natan mai stia ca urmatorul rege avea isi decapiteze fratii, surorile, neamurile ca sa se asigure ca nu vor exista comploturi si primele doua nume de pe lista lui Adonia erau Solomon si Batsheba. Asa ca, daca Batsheba voia sa nu isi piarda viata si sa isi vada fiul rege, trebuia sa il asculte si sa actioneze. Natan insa nu voia numai atat. Voia ca voia lui Dumnezeu sa fie facuta. Iar voia Lui era ca Solomon sa devina rege.
Palatul lui David nu era antifonat iar la orice colt se gasea cate un servitor care sa duca informatiile acolo unde era platit bine. Asa ca Natan se asigura ca mai multe urechi vor auzi ce va spune David despre Solomon, ce promisiune ii face acestei femei pe care inca o iubeste desi ajunsese inactiv din punct de vedere sexual. Promisiunea este auzita de Batsheba, Abisag, Natan si ceilalti servitor care erau cu urechile ciulite la ce se discuta dincolo de draperiile ce tineau loc de pereti.
David reafirma promisiunea facuta inaintea Domnului si da ordin de incoronare a viitorului rege, Solomon. Este chemat preotul Tadok, profetul Natan si Benaia, fiul lui Iehoiada si li se da ordin sa il unga pe Solomon ca si rege, sa fie folosit catarul, tronul lui David, instrumentele scoase din cutii si sa fie folosite pentru a anunta poporul vestea cea mare.
Intre timp, nu departe de casa regala, se desfasoara cealalta incoronare. Preotul Abiatar taiase si el animale si se veselea cu Ioab si invitatii lui Adonia. Le sta mancarea in gat cand dintr-odata de aude atata muzica si galagie incat se cutremura pamantul. Apare Ioanatan, fiul luiAbiatar care refuzase sa treaca de partea lui Adonia cum facuse taica-su. Le aduce vestea acestor petrecareti ca la Ghibon este uns regele Solomon. Pe deasupra li se mai spune ca Natan, Benaia si Tadok impreuna cu peletitii si cheratitii si toata cetatea sunt la prezenti la incoronare.
Peletitii si cheratitii erau garda regala, sau mai modern acei barbati cu sau fara ochelari ce stau langa presedinte si care au semnat cu propria viata pentru viata celui in slujba caruia s-au angajat. Barbatii acestia erau in slujba lui David si acum David ii trimite sa faca aceeasi slujba pentru Solomon.
Invitatii lui Adonia, cu maduva tremurandu-le in oase dispar ca prin farmec. Adonia realizeaza ca a facut-o lata, ca nu si-a ascultat tatal si se duce in Cortul Intalnirii, se prinde de altar ca sa isi scape viata. Era un obicei al vremii. Acolo gaseai indurare … era un gest disperat, oarecum public.
Solomon stia ca Adonia este placut de popor, normal ca stia de cum se autoincoronase acesta, de cine ii fusese in preajma. Cand i se aduce vestea ca Adonia este in Cort trimite oameni sa il intrebe daca este vrednic. Ciudata intrebare. Adonia se considera vrednic si spune da, este coborat de pe altar, se prezinta la proaspatul rege, I se inchina si este trimis acasa.
Nu i se acorda iertarea,nu ni se spune ca Solomon l-ar fi iertat pentru gestul sau, nici Adonia nu o cere, insa I se acorda o noua sansa de a isi schimba atitudinea. Solomon trateaza cu intelepciune acest gest al lui Adonia. Si face asa pentru ca stia ca mult popor il place pe Adonia, ca poporului ii plac oamenii cu sange fierbinte si razboinic, ca ceilalti din popor din respect pentru David il plac pe el, ca vor sa asculte Dumnezeu I se supun lui nu ca neaparat l-ar si placea.
Complot, oportunisti, neascultare de parinti, de Dumnezeu … si toate astea nu oriunde ci in casa regelui, alesului Domnului, in casa omului dupa inima Lui Dumnezeu, David.

Niciun comentariu: