joi, 2 mai 2013

Haggadah

SĂRBĂTORIREA PAŞTELOR - O PREZENTARE CREŞTINĂ A SĂRBĂTORII TRADIŢIONALE EVREIEŞTI - De Joan R. Lipis - Material preluat de aici.

INTRODUCERE
Haggadahul conţine liturghia folosită pentru a sărbători tradiţionalul Pesah Evreiesc (sederul). Nu trebuie să fi un evreu ca să sărbătoreşti Pesahul sau să participi la seder. Este adevărat că sederul reactualizează momentele când Dumnezeu a eliberat pe strămoşii noştri din robia egipteană. Pentru creştini aceasta face parte din moştenirea spirituală revelată în Vechiul Testament. Dar aşa cum veţi vedea în Haggadah, Pesahul onorează de asemenea pe Ieshua ca Mesia. Ritualul sărbătorii Pesahului este bazat pe Tora, cele cinci cărţi ale lui Moise (în particular Exod 12, Levitic 23:4-8, Numeri 28:16-25, Deuteronom 16:1-8) şi tradiţia iudaică (în special porţiunea Pesachim din Mishna şi Talmud). Ritualul arată de asemenea cum Ieshua HaMashiah împlineşte mesajul mântuirii în Pesah şi cum ne eliberează pe fiecare din robia păcatului. Mai mult Cina cea de Taină a fost o masă de seder sau de Pesah, sărbătorită de Ieshua şi ucenicii Săi.

CUM SĂ CONDUCI SEDERUL
Este uşor să pregătiţi sederul de Pesah. Sunt unele elemente care nu pot lipsi, dar aveţi şi o mare libertate de a alege ce să incluzi. Puteţi face modificări pentru a împlini unele preferinţe dar şi în funcţie de buget.

Un seder se poate organiza pentru un grup mic sau unul mai mare, acasă sau într-o sală specială. Prima oră reaminteşte biruinţele din trecut, şi ultima oră priveşte la biruinţa din viitor când Mesia va veni să-Şi ia poporul Său. Masa este servită în ora de la mijloc. Dacă vedeţi că întâlnirea durează prea mult puteţi să omiteţi unele rugăciuni şi răspunsuri notate cu *.

La fiecare seder un lider citeşte din Haggadah. Haggadahul pe care-l ai în mână a fost scris pentru evreii şi pentru creştinii care cred că Ieshua este Mashiah. Veţi observa că în acest Haggadah, înţelesul creştin al liturghiei este explicat de un instructor. În rest ritualul evreiesc este respectat riguros.

Toţi participanţii sunt implicaţi în seder, de aceea este de ajutor ca fiecare persoană să aibă o copie a Haggadahului.

Bucuraţi-vă în timpul sederului. Este un moment de sărbătoare. Este în acelaşi timp o dramatizare vie care trebuie să fie experimentată de fiecare dată. Sperăm că veţi trăi ceva din dramatismul primului Pesah din Egipt şi din sederul de Pesah din Camera de Sus, din Ierusalim.

LOCAŢIA - Un seder poate fi organizat fie acasă cu un grup mic sau într-o sală cu un grup mai mare. Este o ocazie festivă, aşa că puteţi face decoraţiuni după cum doriţi.

Participanţii - Fiecare participă.

Liderul: Această persoană citeşte porţiunile tradiţionale din Haggadah. El conduce serviciul şi face diversele acte simbolice din timpul sederului. Pentru un grup mai mare este bine ca liderul să stea la o masă care este văzută de toţi, aşezat sau în picioare, după care se poate alătura oaspeţilor în timpul servirii mesei.
Instructorul: Această persoană citeşte explicaţiile şi împlinirile profetice a diferitelor pasaje din timpul Pesahului. Pentru un grup mare această persoană poate sta de asemenea la masa unde se prezintă ritualul de seder. Apoi se poate alătura celorlalţi oaspeţi.
Femeia gazdă: De obicei ea aprinde lumânările. Pentru un grup mare puteţi avea o gazdă pentru fiecare masă.
Gazda: Această persoană este necesară numai dacă grupul este mare. El/ea poate arăta diferitele acte din timpul sederului (ca spălarea mâinilor) şi să ajute la servirea mâncării la masa lui/ei.
Copiii: De obicei cel mai mic copil, care este în stare să citească, pune cele patru întrebări din segmentul Maggid al sederului. Pentru un grup mare mai mulţi copii pot să citească.
Grupul: Sunt pasaje în Haggadah care trebuie citite de grup, de obicei ca răspuns la ceea ce spune liderul.

MUZICA - Veţi cânta câteva cântări în timpul sederului. Cântecul Dayenu trebuie cântat atunci când este indicat. Pentru alte momente selectaţi cântecele care sunt potrivite şi sunt cunoscute participanţilor.

MÂNCAREA - Sederul de Pesah este o masă dar şi un serviciu de închinare. Următoarele lucruri pot fi găsite la o masă tradiţională de seder. Dar asta nu înseamnă că trebuie să vă limitaţi la acestea. Aveţi libertatea să alegeţi după preferinţe şi buget ce voiţi, cu excepţia farfuriei de seder. Cu toate acestea să nu serviţi şuncă şi pâine.
Aperitive: Peşte servit cu hrean. Supă de pui cu găluşti de matzah. O farfurie care poate să aibă morcovi, beţigaşe de ţelină, murături, ridichi şi măsline. Puteţi încerca şi o farfurie de sfeclă roşie dulce-acrişoară.
Mâncarea: O farfurie principală şi desert. La sederurile mai mici se foloseşte mielul. La grupurile mai mari se poate pregăti un miel (sau parte din el) şi să se dea la fiecare să guste din el. Puiul este o alternativă bună. Verdeţurile sunt potrivite. Turtele de matzah şi feliile de matzah sunt folosite. Ca desert puteţi încerca un chec cu nuci.
Vinul: Folosirea vinului este opţională. În multe familii evreieşti vinul servit la Pesah este un simbol al eliberări din robie. Datorită abuzului din societate, este de înţeles dacă alegeţi să nu serviţi alcool de loc. Puteţi folosi vin fără alcool sau cidru gazos.

AŞEZAREA MESEI - Grupele mici pot folosi farfuriile şi tacâmurile cele mai bune. Grupurile mari pot folosi şi farfurii şi tacâmuri de unică folosinţă. Fiecare persoană trebuie să aibă propriul set. Puteţi folosi orice culoare. Pe fiecare masă trebuie să fie două lumânări. Lumânările vor fi aprinse în timpul serviciului. Să aveţi chibrituri la dispoziţie.

PE MASA DE SEDER
· O farfurie de seder
· O farfurie cu ouă fierte, o jumătate pentru fiecare persoană
· Două vase pentru doi participanţi:
§ unul cu apă pentru spălarea mâinilor (identificat cu o felie de lămâie)
§ unul cu apă sărată pentru înmuierea ierburilor (identificat printr-o frunză de pătrunjel)
· Matzah tosh (un şervet pentru cele trei matzah).
§ Puteţi cumpăra un matzah tosh sau puteţi folosi unul de acasă. Puneţi cele trei matzah înăuntrul şervetului
· Un şervet pentru afikoman
· Farfurie cu matzah în plus
· O farfurie cu charoset în plus (2 linguriţe de fiecare)
· Un vas pentru vin (puteţi folosi mustul)
· Un vas cu apă de băut

FARFURIA DE SEDER - Fiecare masă trebuie să aibă o farfurie de seder cu elemente suficiente pentru ca să poată fi servit fiecare. Se poate folosi si o farfurie albă mai mare.

Farfuria are pe ea:
Un os de miel (os de la umăr)
Un ou fript (puneţi un ou fiert în cuptor pentru 8 min. până se face maroniu. Atenţie să nu explodeze.)
Pătrunjel (o frunză pentru fiecare participant)
Maror: rădăcină de hrean, ceapă albă, lăptucă amară
Chasoret
Hrean sau mai mult maror

REŢETA PENTRU CHASORET
2 mere acre
½ cană cu nucă
¼ linguriţă de scorţişoară
1 linguriţă de miere
1 lingură de vin dulce de Pesah
Tăiaţi merele şi puneţi-le în blender împreună cu nucile. Adăugaţi scorţişoara, mierea şi vinul şi amestecaţi cu o lingură de lemn. Ajunge pentru 10-12 persoane.

ORDINEA SERVICIULUI

CĂUTAREA ALUATULUI (BEDIKAT CHAMETZ) - Orice produs din pâine şi cu aluat a fost îndepărtat şi casa este acum gata pentru Pesah.
CHEMARE LA ÎNCHINARE - Îndreptarea inimii spre Dumnezeu şi scopul sărbătorii.
BINECUVÂNTAREA LUMÂNĂRILOR (BIRKAT HA-NER) - Sfinţeşte seara pentru a fi o sărbătoare în Domnul.
SFINŢIREA MESEI (KADDESH) - Sfinţeşte masa în amintirea minunilor lui Dumnezeu din timpul Pesahului din Egipt.
Patru cupe: explicaţie asupra celor patru cupe care vor fi folosite.
Cupa Sfinţirii: se bea prima cupă.
SPĂLAREA MÂINILOR (URCHATZ )  - Curăţire rituală, pregătire pentru mâncare.
SE MĂNÂNCĂ VERDEŢURILE (KARPAS) - Simbolizează înnoirea prin renaştere.
FRÂNGEREA MATZAH. O LEGĂTURĂ PRIN ÎMPĂRTĂŞIRE. (YACHATZ) - În amintirea pâinii amestecate cu lacrimi. - Ascunderea afikomanului, care va fi împărţit mai târziu.
POVESTEA EXODULUI (MAGGID)
Patru întrebări: recunoaşteţi ce este deosebit în această sărbătoare?
Zece plăgi: Descrierea plăgilor pe care Dumnezeu le-a adus peste Egipt.
Dayenu: Amintirea faptelor pline de bunătate ale lui Dumnezeu.
Cele trei lucruri esenţiale: Pesahul/Matzah/Maror

Cupa eliberării: Comemorarea eliberării din Egipt.
SPĂLAREA MÂINILOR (RACHTZAH)
Motzi, Matzah, Maror, Korech (mâncarea elementelor)
Motzi: binecuvântarea matzah
Matzah: se mănâncă matzah
Maror: se mănâncă matzah cu ierburi amare
Korech: se mănâncă matzah, maror şi charoset împreună
Se mănâncă oul: simbolizează distrugerea Templului
Participanţii încep masa (SHULCHAN ORECH). Se mănâncă mâncarea.
Se aduce aminte de Pesahul lui Mesia. Se citeşte Isaia 53 şi Psalmul 22, găsirea afikomanului, pasca ascunsă (TZAPHUN)
Începe prima parte a comuniunii. - Binecuvântarea mesei (BARECH)

Cupa Răscumpărării: se comemorează planul lui Dumnezeu pentru răscumpărare, al doilea element al comuniunii.
Locul lui Ilie: recunoaşterea lucrării şi avertizării lui Ilie.
HALLEL (Cântările de Laudă) - Psalmii 115-118, 136 afirmă credinţa în Dumnezeu

Cupa laudei: Înalţă pe Dumnezeu pentru mântuirea Sa din Egipt şi din robia păcatului.
NIRTZAH (ÎNCHINAREA NOASTRĂ ESTE ACCEPTATĂ)
Încheierea sederului - Anul viitor la Ierusalim: Chemarea lui Mesia pentru întoarcere grabnică.

HAGGADAH
CĂUTAREA ALUATULUI (BEDIKAT CHAMETZ)
Liderul: Aşa cum este scris în Exod 12:14-20, pentru pregătirea Pesahului, Dumnezeu a poruncit poporului Israel să scoată din casă tot ceea ce este dospit (în ebraică chametz).
*Adult 1: Această simplă poruncă a devenit un ritual important în pregătirea Pesahului. Casa este curăţată foarte bine, iar cu o seară înainte de seder este rostită următoarea rugăciune:
*Adult 2: Binecuvântat fii Tu Doamne, Dumnezeul nostru, Rege al universului, Tu care ne-ai poruncit să scoatem afară din casele noastre orice aluat.
*Adult 3: Se face o căutare amănunţită, cu o lumânare şi o pană, a întregii case si orice bucăţică de aluat găsit, care ar putea întina casa şi deci sederul, este aruncat şi se rosteşte următoarea rugăciune:
*Adult 4: Orice bucăţică de pâine sau aluat despre care nu am cunoştinţă, sau pe care nu am observat-o, şi care se află totuşi în casa mea, o declar nulă şi nefolositoare, asemenea prafului de pe pământ.
*Adult 1: De dimineaţă toată plămădeala este arsă şi se rosteşte o rugăciune similară.
Instructorul: Pornind de la acest concept al curăţării de aluat, Pavel scrie în
1Corinteni 5:6-7 Nu vă lăudaţi bine. Nu ştiţi că puţin aluat dospeşte toată plămădeala? Măturaţi aluatul cel vechi, ca să fiţi o plămădeală nouă, cum şi sunteţi, fără aluat; căci Hristos, Paştele noastre, a fost jertfit.
Liderul: Să ne cercetăm pe noi înşine de orice aluat, de orice gând necurat, de orice cuvânt sau faptă care ne-ar putea separa de prezenţa şi pacea lui Dumnezeu. Duhul cercetează toate lucrurile, chiar şi lucrurile adânci ale lui Dumnezeu.
*Grupul: Doamne, Tu mă cercetezi şi mă cunoşti. Înainte ca orice cuvânt să-mi iasă de pe buze, Tu îl cunoşti pe deplin, o Doamne. Cercetează-mă Doamne, şi cunoaşte-mi inima; încearcă-mă şi cunoaşte-mi gândurile ascunse. Vezi dacă este vreo ofensă adusă Ţie în mine, şi care trebuie înlăturată după cum este înlăturat aluatul din casă. Condu-mă Doamne pe calea Ta veşnică.
*Liderul: Când ne mărturisim păcatele, El este credincios şi drept, ca să ne ierte păcatele şi să ne curăţească de orice nelegiuire.
*Grupul: Fie ca cuvintele gurii mele şi meditaţia inimii mele să fie primite înaintea Ta, o Doamne, Tu care eşti puterea şi mâtuirea mea.
Cântarea: Zideşte în mine o inimă curată

CHEMARE LA ÎNCHINARE
Liderul: Doamne venim înaintea Ta recunoscând că Tu eşti sursa a tot ceea ce vedem şi avem. Am pus deoparte această seară pentru a ne reaminti faptele Tale cele mari şi pline de putere pentru a ne proteja şi a ne păstra. Tu Te-ai dăruit tuturor celor ce au crezut în Tine. Ne odihnim în dragostea Ta, în suveranitatea Ta, în judecata Ta, în mântuirea Ta. Proclamăm credinţa noastră în Tine după cum au făcut-o şi părinţii noştri înaintea noastră.
Instructorul: Cei ce cred în Ieshua se pot bucura:
Grupul: Ne bucurăm căci prin Fiul Tău ai eliberat lumea de povara păcatului, a ignoranţei şi a închinării la idoli.
*Adult 1: În prezenţa celor dragi, şi cu simbolurile bucuriei festive înaintea noastră, ne-am adunat acum pentru această sărbătoare sacră. Cu întreaga casă a lui Israel şi împreună cu toţi cei ce Îţi poartă Numele, Tată Dumnezeule, suntem legaţi de trecut şi înlănţuiţi cu viitorul.
*Adult 2: Suntem gata pentru chemarea divină la slujbă. În cuvânt şi faptă readucem la viaţă povestea care a fost spusă pentru ca tot poporul să vadă împlinirea ei în persoana şi prezenţa lui Mesia. În timp ce ne adunăm pentru a observa Pesahul, ne reamintim porunca Ta din Exod 12:17.
*Adult 3: Să ţineţi sărbătoarea azimilor, căci chiar în ziua aceea voi scoate oştile voastre din ţara Egiptului; să ţineţi ziua aceea ca o lege veşnică pentru urmaşii voştri.
Liderul: Ne reamintim ziua în care poporul Evreu a plecat din Egipt, din casa sclaviei, şi modul în care i-ai hrănit pe strămoşii noştri cu o mână puternică. Nu au fost numai strămoşii noştri care au plecat de acolo, ci noi toţi cei care am fost eliberaţi de sclavia închinării la idoli şi de păcat. Stăm alături de cei pe care i-ai ales să fie un popor pus deoparte şi cărora le-ai descoperit Legea şi Cuvântul Tău.

BINECUVÂNTAREA LUMÂNĂRILOR (BIRKAT HA-NER)
Liderul: La asfinţit, pentru a grăbi venirea noii zile şi pentru a sfinţi sederul, stăpâna casei aprinde lumânările cu această binecuvântare:
Gazda: (îşi acoperă capul). Fie ca luminile acestei sărbători pe care le aprindem acum să ne inspire pentru a ne folosi darurile în răspândirea Cuvântului Tău pretutindeni. Foloseşte-ne Doamne, pentru a vindeca şi nu pentru a răni, pentru a ajuta şi nu pentru a supăra, pentru a binecuvânta şi nu pentru a blestema, pentru a Te servi pe Tine, o Doamne, Stânca şi Răscumpărătorul nostru.
(gazda închide ochii şi continuă în ebraică)
BARUH ATAH ADONAI, ELOHAYNU MELECH HAOLAM, ASHER KIDESHANU BEY’SHUA ASHER BISHMO MADLIKIM ANACHNU NER SHEL YOM TOV.
Liderul şi Grupul: Binecuvântat fii Tu Doamne, Dumnezeul nostru, Rege al universului, care ne-ai sfinţit în Ieshua, în Numele căruia aprindem luminile acestei sărbători.
Binecuvântat fii Tu Doamne, Dumnezeul nostru, Rege al universului, care ne-ai păstrat în viaţă, ne-ai susţinut şi ne-ai ajutat să sărbătorim această zi.
Instructorul: Să ne amintim semnificaţia acestui seder, ca fiind ultima Cină pe care Mesia a petrecut-o împreună cu ucenicii Săi. Căci El a spus: „Am dorit mult să mănânc Paştele acestea cu voi înainte de patima Mea; căci vă spun, că de acum încolo, nu le voi mai mânca, până la împlinirea lor în Împărăţia lui Dumnezeu.”(Luca 22:15-16)
SFINŢIREA MESEI (KADDESH)
Liderul: Curăţirea de aluat face casa sfântă, mărturisirea păcatelor ne face pe fiecare în parte sfinţi, iar aprinderea lumânărilor face ca ziua să fie sfântă. Acum primul pahar de vin va face cina sfântă.

CELE PATRU PAHARE
Liderul: Cu toate că cele patru pahare nu sunt menţionate în Tora, ele reprezintă o veche tradiţie a sederului. Fiecare din ele are legătură cu promisiunile de eliberare pe care le-a făcut Dumnezeu. Cu fiecare pahar ne reamintim Cuvintele Lui din Exod 6:6-7.
Liderul: Primul pahar este Paharul Sfinţirii.
Grupul: „Eu sunt Domnul: Eu vă voi izbăvi din muncile cu care vă apasă Egiptenii.”
Liderul: Al doilea pahar este Paharul Eliberării.
Grupul: “ Vă voi izbăvi din robia lor.”
Liderul: Al treilea pahar este Paharul Răscumpărării.
Grupul: “ Vă voi răscumpăra cu braţ întins şi cu mari judecăţi.”
Liderul: Al patrulea pahar este Paharul Laudei.
Grupul: “ Vă voi lua ca popor al Meu; Eu voi fi Dumnezeul vostru.”

PAHARUL SFINŢIRII
Instructorul: Cuvântul sfinţire înseamnă separare. Credinţa noastră în Ieshua, Mesia Israelului, este cea care ne sfinţeşte şi ne separă pentru a trăi o viaţă sfântă.
Liderul: Acesta este primul pahar – Paharul Sfinţirii. Să-l bem cu toţii şi să proclamăm sfinţenia acestei zile de eliberare.
BARUCH ATAH ADONAI, ELOHAYNU MELECH HAOLAM, BORAY P’REE HAGAFEN.
Liderul şi Grupul: Binecuvântat fii Tu Doamne Dumnezeul nostru, Rege al universului, care faci viţa să rodească.
Liderul: Să bem acest pahar al sfinţirii (fiecare persoană bea din paharul său).
*Adult 1: Binecuvântat fii Tu Doamne Dumnezeul nostru, Rege al universului, care ne-ai ales pe noi din mijlocul tuturor popoarelor, ne-ai ridicat mai presus de toţi şi ne-ai sfinţit.
*Adult 2: Şi ne-ai dat o Doamne Dumnezeul nostru, în dragoste, vremuri precise de bucurie, sărbători printre care şi aceasta a pâinii nedospite, sărbătoarea eliberării noastre, prin care comemorăm ieşirea noastră din Egipt.
*Adult 3: Pentru că ne-ai ales şi ne-ai făcut sfinţi, dintre toate popoarele lumii, pentru că ne-ai dat o moştenire, sărbătorile sfinte pline de bucurie, binecuvântat să fii Doamne, care sfinţeşti Israelul, Biserica Ta şi sărbătorile Tale.

SPĂLAREA MÂINILOR (URCHATZ )
Liderul: Vechea tradiţie nu permite înmuierea mâncării în vreun lichid înainte de spălarea mâinilor. În perioada Templului acesta era o parte a procesului de purificare înaintea Domnului. Procesul de purificare includea şi sacrificiul pentru că nici un fel de apă nu ne putea spăla de păcate. Dumnezeu a spus: “Căci viaţa trupului este în sânge. Vi l-am dat ca să-l puneţi pe altar, ca să slujească de ispăşire pentru sufletele voastre, căci prin viaţa din el face sângele ispăşire.” Acum suntem liberi. De aceea, în această seară, în amintirea acestei eliberări, numai eu îmi voi spăla mâinile fără ritualul rugăciunii.
Instructorul: În timpul Cinei cea de Taină, probabil că în acest moment ca şi conducător al casei, Mesia s-a pregătit nu pentru a-şi spăla mâinile, ci pentru a spăla picioarele ucenicilor. Trebuie să ne dăm seama că pe vremea aceea mesele nu arătau aşa cum le-a pictat Leonardo Da Vinci. Ele arătau în formă de potcoavă şi erau foarte joase. Deoarece nu existau scaune, oamenii stăteau pe jos. La Paşte, pentru a demonstra eliberarea, erau aranjate de jur împrejurul mesei perne, iar evreii stăteau tolăniţi mai mult decât în poziţie dreaptă. După cum ne prezintă textul Evangheliei după Ioan, ştim aranjamentul la cina cea de taină. Petru şi Ioan stăteau unul în faţa altuia, Petru fiind aşezat în partea dreaptă, în capul mesei, Ioan stătea pe partea stângă. Lângă Ioan stătea Domnul Ieshua. Pentru că fiecare era înclinat spre stânga, Ioan se sprijinea pe pieptul lui Ieshua. Deci, pe partea dreaptă a lui Ieshua stătea Iuda. În mod surprinzător, acesta era locul de onoare. Ioan 13:4-5 ne spune ce s-a întâmplat: “S-a sculat de la masă, S-a dezbrăcat de hainele Lui, a luat un ştergar, şi S-a încins cu el. Apoi a turnat apă într-un lighean, şi a început să spele picioarele ucenicilor, şi să le şteargă cu ştergarul cu care era încins.”

Vă amintiţi cine era în dreapta Lui, pe locul de onoare? Iuda! Deci el a fost primul căruia i-a spălat picioarele. Ce contrast cu întrebarea recentă a ucenicilor referitoare la cine este cel mai mare în Împărăţia lui Dumnezeu. Mesia a demonstrat că umilinţa vine adesea înaintea înălţării.

Bărbat: Mesia a spus: “Dacă vrea cineva să fie cel dintâi, trebuie să fie cel mai de pe urmă din toţi şi slujitorul tuturor.”(Marcu 9:35)
Femeie: Şi a mai spus: “ Deci dacă Eu, Domnul şi Învăţătorul vostru, v-am spălat picioarele, şi voi sunteţi datori să vă spălaţi picioarele unii altora. Pentru că Eu, v-am dat o pildă, pentru ca şi voi să faceţi cum am făcut Eu.”(Ioan 13:14,15)
Instructorul: Spălarea picioarelor ucenicilor a fost doar una din faptele Lui de umilinţă. „El, cu toate că avea chipul lui Dumnezeu, totuşi n-a crezut ca un lucru de apucat să fie deopotrivă cu Dumnezeu, ci S-a dezbrăcat pe sine Însuşi şi a luat un chip de rob, făcându-Se asemenea oamenilor. La înfăţişare a fost găsit ca un om, S-a smerit şi S-a făcut ascultător până la moarte, şi încă moarte de cruce.”(Filipeni 2:6-8)
Bărbat: La Cina cea de Taină Ieshua a spus: “Dacă nu te spăl Eu, nu vei avea parte de loc de Mine”.
Femeie: Şi a mai spus: “Nu sunteţi toţi curaţi”.
Grupul: “ Căci ştia pe cel ce avea să Îl vândă”.

ÎNOIRE PRIN RENAŞTERE – SE MĂNÂNCĂ VERDEŢURILE (KARPAS)
Liderul: Te lăudăm o Doamne, suveranul existenţei noastre! Tu ne-ai chemat la slujbă dintre toate popoarele, şi ne-ai umplut vieţile cu Duhul Tău cel Sfânt. Ne-ai păstrat şi ne-ai apărat în dragoste, în vremuri de restrişte şi în vremuri de bucurie.
Liderul şi Grupul: Voi cânta Domnului cât voi trăi, voi lăuda pe Dumnezeul meu cât voi fi. Binecuvântează suflete pe Domnul! Lăudaţi pe Domnul!
Liderul: Vinul pe care-l bem este roşu pentru a ne aminti sângele mielului jertfit de Paşte. Aceste verdeţuri ne amintesc de isopul folosit pentru a-l unge pe uşorii uşilor. Apa sărată ne aminteşte de lacrimile pe care le-am vărsat în timpul cât am fost sclavi în Egipt, şi de Marea Roşie pe care am trecut-o pentru a fi în siguranţă. Să înmuiem verdeţurile în apa sărată şi să spunem:
BARUCH ATACH ADONAI, ELOHAYNU MELECH HAOLAM, BORAY P’REE HAADAMAH
Liderul şi grupul: Binecuvântat fii Tu Doamne, Dumnezeul nostru, Rege al universului, care ai făcut pământul să rodească.
Muzică: NAGHILA

FRÂNGEREA MATZAH- O LEGĂTURĂ PRIN ÎMPĂRTĂŞIRE (YACHATZ)
(Liderul dezveleşte pasca – matzah şi ridică coşul cu pască)
Liderul: Pasca, sau pâinea nedospită, pe care o folosim de seder, este ţinută într-un şervet care are trei compartimente pentru trei bucăţi, ceea ce simbolizează o unitate. Este un întreg compus din trei părţi.
Instructorul: Părerile sunt împărţite în ce priveşte semnificaţia. Unii spun că aceasta reprezintă pe preoţi, leviţi şi întreaga adunare. Alţii spun că reprezintă pe cei trei patriarhi: Avraam, Isaac şi Iacov. Cei ce cred în Mesia, spun că este Trinitatea, Dumnezeu Tatăl, Fiul şi Duhul Sfânt.
Liderul: Luăm pasca din mijloc şi o rupem în două. Punem bucata mai mică la loc, iar bucata mai mare o punem într-un alt şervet. Ea este numită afikoman, care înseamnă desert. O vom ascunde până la sfârşitul mesei de seder. Atunci o vom împărţi ca ofrandă de Paşti după cum se făcea înainte în Ierusalim. Peste tot în lume ofranda de pâine semnifică o legătură de prietenie.
(Acum toţi copiii închid ochii în timp ce conducătorul ascunde afikomanul aşa încât să poată fi găsit uşor.)
Liderul: (ridică pasca în mână) Aceasta este pâinea suferinţelor pe care strămoşii noştri au mâncat-o în Egipt. Atunci ei erau robi, acum noi suntem liberi! Sărbătorim Pesahul acum aici, anul viitor poate în Ierusalim.
Instructorul: Pasca ruptă simbolizează şi suferinţele Domnului Ieshua pentru a ne aduce pacea prin credinţa în El.
Grupul: Ca oameni eliberaţi, haideţi să împărţim cu toţi cei ce sunt flămânzi. Fie ca toţi cei ce sunt pierduţi sau în nevoi să împărtăşească speranţa Pesahului.
Liderul: “Astfel, te-a smerit, te-a lăsat să suferi de foame, şi te-a hrănit cu mană, pe care tu nici nu o cunoşteai, şi nici părinţii tăi nu o cunoscuseră, ca să te înveţe că omul nu trăieşte numai cu pâine, ci cu orice lucru care iese din gura Domnului trăieşte omul.” (Deuteronom 8:3)
(Pasca este lăsată la locul ei şi se umple al doilea pahar de vin.)
Grupul: Îi mulţumim Domnului pentru îndurările Lui care se înnoiesc în fiecare dimineaţă. Mare este credincioşia Lui.

POVESTEA EXODULUI (MAGGID)
Liderul: “Şi când vă vor întreba copiii voştri: “Ce înseamnă obiceiul acesta?” să răspundeţi: ”Este jertfa de Paşte în cinstea Domnului, care a trecut pe lângă casele copiilor lui Israel în Egipt, când a lovit Egiptul, şi ne-a scăpat casele noastre.” (Exod 12:26-27)
Întrebările pe care le vom pune oferă posibilitatea de a povesti evenimentele într-un mod mai dramatic pentru ca trecutul, prezentul şi viitorul să concorde pe măsură ce vedem mâna Domnului la lucru peste noi. Acest eveniment nu este unul mort, din trecut, sau o alegorie. Este un act de identificare personală. Evenimentul exodului este modelul salvării lui Dumnezeu. Acest model este repetat de-a lungul Scripturii. Îl vedem pe Dumnezeu în infinita Lui dragoste şi compasiune, părăsind cerurile pentru a salva pe poporul Său din păcat şi pentru a-i oferi un nou mod de viaţă.
*Adult 1: L-a scos pe Israel din sclavia Egiptului pentru a-i da în stăpânire ţara promisă.
*Adult 2: L-a scos pe Israel din robia babiloniană pentru a-l aduce din nou în ţară.
*Adult 3: I-a luat pe cei ce cred în Ieshua, Mesia, şi i-a mutat din împărăţia întunericului şi păcatului în împărăţia luminii şi a vieţii.
*Adult 4: I-a adus pe toţi credincioşii din toate erele din această creaţie blestemată, într-un cer nou şi un pământ nou.

CELE PATRU ÎNTREBĂRI
Liderul: MAH NISHTANAH HALAILAH HAZEH MIKOL HALAYLOT?
Copil 1: De ce este această noapte diferită de toate celelalte nopţi? În toate celelalte nopţi mâncam pâine dospită sau nedospită. De ce în această noapte mâncăm numai pâine nedospită?
Copil 2: În toate celelalte nopţi mâncam tot felul de ierburi. De ce în această noapte mâncăm doar ierburi amare?
Copil 3: În toate celelalte nopţi nu ni se cerea să înmuiem ierburile nici măcar o dată. De ce în această noapte trebuie să le înmuiem de două ori?
Copil 4: În toate celelalte nopţi mâncam fie stând, fie culcaţi (înclinaţi). De ce în această noapte toţi stăm culcaţi?
Liderul: Răspunsul la aceste întrebări explică în totalitate sederul. Am fost odată sclavii lui Faraon în Egipt, dar Dumnezeu ne-a scos de acolo cu o mână puternică şi cu un braţ tare. Dacă El nu ne-ar fi scos de acolo din Egipt, noi şi copiii noştri am fi încă sclavi acolo. De aceea chiar dacă am fi fost toţi înţelepţi, toţi experimentaţi, toţi cunoscători ai Scripturii, tot ar fi trebuit să ne amintim de exodul din Egipt. Ţi toţi cei ce îşi amintesc Îl laudă pe Dumnezeu.
Adult 1: În această noapte mâncăm pască pentru a ne aminti de dulceaţa salvării lui Dumnezeu, care a venit atât de repede încât nu a fost timp pentru dospirea aluatului. Mai mult, scoaterea aluatului din casele noastre ne reaminteşte să ne curăţim fiinţele de gândurile şi faptele păcătoase.
*Instructorul: Similar, aşteptăm reîntoarcerea lui Mesia asemănătoare cu aceea a unui “hoţ în miez de noapte”. Şi ne străduim să trăim vieţi sfinte pentru a “nu da înapoi din cauza ruşinii la venirea Sa”.
Adult 2: În această noapte mâncăm ierburi amare pentru a ne reaminti de amarul sclaviei din Egipt.
*Instructorul: Similar, ca şi credincioşi în Mesia ne reamintim de amărăciunea păcatului şi a morţii de care El ne-a eliberat.
Adult 3: În această noapte muiem ierburile în apă sărată pentru a ne aminti de lacrimile vărsate în timpul sclaviei. De asemenea le înmuiem în Charoset pentru a ne reaminti de dulceaţa libertăţii, pe care am primit-o de la Domnul prin Exod.
*Instructorul: Similar, ca şi credincioşi în Mesia ne amintim de modul în care ne-au fost transformate lacrimile în bucurie, prin viaţa din belşug pe care El ne-a adus-o.
Adult 4: În această noapte stăm culcaţi pentru că în vechime aceasta era poziţia oamenilor liberi în timpul mesei. Cei pe care Domnul i-a eliberat prin Exod, nu mai erau sclavi, ci oameni liberi.
*Instructorul: Similar, ca şi credincioşi în Mesia, ştim că suntem o nouă creaţie. Suntem liberi de trecutul nostru plin de păcate şi dureri, liberi să trăim o viaţă plină de bucurii în prezent şi în Împărăţia lui Dumnezeu veşnic! În Ieshua HaMashiah Domnul, suntem liberi cu adevărat!

CELE ZECE PLĂGI
Instructorul: Cele zece plăgi reflectă intoleranţa lui Dumnezeu la păcat, mândrie, neascultare şi necredinţă. Prin profetul Ezechiel Dumnezeu a spus: “Sufletul care păcătuieşte, acela va muri”. Şi “Plata păcatului este moartea”.
Liderul: Cele zece plăgi trimise peste Egipt de către Dumnezeu, i-a pedepsit pentru modul în care s-au comportat cu poporul Israel şi i-a umilit “dumnezeii”. El şi-a arătat puterea şi faptul că este singurul Dumnezeu în univers.
Bărbat: Cu toate că plăgile erau consecinţa păcatelor lor, noi nu ne bucurăm de pedepsirea lor.
Femeie: dimpotrivă, recunoaştem suferinţele lor şi ne exprimăm durerea pentru pierderile pe care le-au suferit.
Liderul: Un pahar plin de vin este simbolul bucuriei. De aceea pe măsură ce ne vom aminti de plăgi şi de distrugerile pe care fiecare le-a prilejuit, vom vărsa din pahar câteva picături de vin în farfurie sau pe bucata de pască.
Liderul şi Grupul:
Apa transformată în sânge (înmoaie şi picură)
Broaştele (înmoaie şi picură)
Păduchii (înmoaie şi picură)
Musca câinească (înmoaie şi picură)
Ciuma vitelor (înmoaie şi picură)
Vărsatul negru (înmoaie şi picură)
Piatra şi focul (înmoaie şi picură)
Lăcustele (înmoaie şi picură)
Întunericul de trei zile (înmoaie şi picură)
Moartea întâilor născuţi (înmoaie şi picură)
Liderul: O Doamne, îndură-Te Doamne de noi şi Îţi mulţumim pentru eliberarea de aceste plăgi. Ai trimis întunericul pentru că ei s-au răzvrătit împotriva Cuvântului Tău.
*Grupul: Ai transformat apa lor în sânge şi peştii lor au murit.
*Liderul: Ai umplut ţara lor de broaşte care au intrat până în dormitoarele conducătorilor lor.
*Grupul: Ai vorbit şi ţara a fost împânzită de muşte.
*Liderul: Ai transformat ploaia în piatră cu foc peste toată ţara lor.
*Grupul: Ai distrus viţa şi copacii peste tot în ţară.
*Liderul: Ai vorbit şi au venit lăcustele în număr foarte de mare şi au mâncat tot ce era verde în ţara lor şi tot ce producea pământul.
*Grupul: Apoi ai omorât toţi întâii născuţi ai ţării, tot întâiul rod de parte bărbătească.
*Liderul: L-ai scos afară pe Israel, cu argint şi aur. Nimeni din nici un trib nu s-a pierdut.
*Grupul: Egiptenii au fost fericiţi când Israel a plecat, pentru că spaima de Israel căzuse asupra lor.
*Liderul: I-ai acoperit cu un nor ziua, şi le-ai dat un stâlp de foc să-i lumineze noaptea.
*Grupul: Au cerut şi le-ai dat prepeliţe şi pâine din cer.
*Liderul: Ai deschis stânca din care a ţâşnit apa ca un râu în deşert.
*Grupul: Pentru că Tu ţi-ai amintit de promisiunea pe care ai făcut-o lui Avraam, robul Tău.
Liderul: Ţi-ai scos afară poporul, cu bucurie, pe cei aleşi, cu strigăte de veselie. Le-ai dat ţara promisă cu condiţia ca ei să asculte de învăţăturile Tale, şi să păzească Legile Tale.
Liderul şi Grupul: Lăudat fii Tu Doamne, Dumnezeul nostru!

DAYENU – cântare
Liderul: Cântecul DAYENU răspunde întrebării: Pentru câte lucruri trebuie să-L lăudăm pe Domnul? Răspunsul este: fără număr. Dacă Dumnezeu ar fi făcut doar o singură lucrare minunată în timpul Exodului aceasta ar fi fost suficient pentru noi, sau în ebraică DAYENU. Şi totuşi Domnul continuă să salveze şi să poarte de grijă!
Cântare: DAYENU  - (După rostirea fiecărei afirmaţii de mai jos, toţi cântă refrenul cântării DAYENU)
Liderul: Dacă Dumnezeu doar ne-ar fi scos afară din Egipt, dar nu i-ar fi pedepsit pe egipteni – DAYENU!
Dacă Dumnezeu doar ar fi pedepsit pe egipteni, dar nu le-ar fi distrus idolii – DAYENU!
Dacă Dumnezeu doar le-ar fi distrus idolii, dar nu i-ar fi ucis pe întâii lor născuţi – DAYENU!
Dacă Dumnezeu doar ar fi ucis pe întâii lor născuţi, dar nu ne-ar fi dat bogăţiile lor – DAYENU!
Dacă Dumnezeu doar ne-ar fi dat bogăţiile lor, dar nu ar fi despicat apele mării – DAYENU!
Dacă Dumnezeu doar ar fi despicat doar apele mării, dar nu ne-ar fi trecut ca pe uscat – DAYENU!
Dacă Dumnezeu doar ne-ar fi trecut marea ca pe uscat, dar nu ar fi înecat pe asupritorii noştri – DAYENU!
Dacă Dumnezeu doar ar fi înecat pe asupritorii noştri, dar nu ne-ar fi purtat de grijă 40 de ani în pustiu – DAYENU!
Dacă Dumnezeu doar ne-ar fi purtat de grijă 40 de ani în pustiu, dar nu ne-ar fi hrănit cu mana – DAYENU!
Dacă Dumnezeu doar ne-ar fi hrănit cu mana, dar nu ne-ar fi dat Sabatul – DAYENU!
Dacă Dumnezeu doar ne-ar fi dat Sabatul, dar nu ne-ar fi adus la Muntele Sinai – DAYENU!
Dacă Dumnezeu doar ne-ar fi adus la Muntele, Sinai dar nu ne-ar fi dat Tora – DAYUENU!
Dacă Dumnezeu doar ne-ar fi dat Tora, dar nu ne-ar fi adus în Ţara lui Israel - DAYENU!
Dacă Dumnezeu doar ne-ar fi adus în Ţara lui Israel, dar nu ne-ar fi zidit Templul – DAYENU!
Instructorul: Toţi credincioşii în Ieshua declară:
Mesia nu a venit numai ca să ne arate cum să trăim după voia lui Dumnezeu, dar a şi murit pentru păcatele noastre – DAYENU!
Mesia nu doar ar fi murit pentru păcatele noastre, dar a şi fi înviat ca să ne dea viaţa veşnică – DAYENU!
Mesia nu doar ar fi înviat din morţi pentru a ne da viaţa veşnică, dar ne-a şi trimis Duhul Sfânt – DAYENU!
Mesia nu doar ne-a trimis Duhul Sfânt, dar va veni să ne ia în părtăşia veşnică cu Tatăl – DAYENU!
Liderul şi Grupul: Da El vine curând!  - Cântaţi refrenul de două ori.

CELE TREI LUCRURI ESENŢIALE
Liderul: Rabinul Gamaliel spunea, „Cine nu explică cele trei lucruri esenţiale ale Pesahului nu şi-a împlinit datoria.” Acestea sunt pesahul (mielul de Pesah), matzah (pâinea nedospită) şi maror (ierburile amare).
(Liderul ridică osul de miel)
Acesta reprezintă mielul de Pesah (Paşte) care a fost junghiat. Sângele lui a fost pus pe uşile strămoşilor noştri ca ei să fie salvaţi. Ne aduce aminte că Cel prea Sfânt, binecuvântat să fie El, a trecut pe lângă casele strămoşilor noştri în Egipt. Aşa cum se spune în Tora (Exod 12:27): „Este jertfa de Paşte în cinstea Domnului, care a trecut pe lângă casele copiilor lui Israel în Egipt, când a lovit Egiptul şi ne-a scăpat casele noastre.”
Instructorul: El ne aminteşte de asemenea de Ieshua care a fost numit „Mielul lui Dumnezeu care ridică pacatul lumii”. - (Liderul ridică coşul cu matzah)
Liderul: Această matzah ne aduce mainte de graba cu care ei au trebuit să plece. Ei nu au avut timp să lase ca aluatul să dospească plămădeala înaintea Regelui regilor, Cel Sfânt şi binecuvântat, care li S-a descoperit şi i-a răscumpărat. Tora (Exod 12:39) spune: „Cu plămădeala pe care o luaseră din Egipt şi care nu se dospise încă, au făcut turte fără aluat; căci fuseseră izgoniţi de Egipteni, fără să mai poată zăbovi şi fără să-şi ia merinde cu ei.”
Instructorul: Matzah ne aduce aminte de viaţa desăvârşită a lui Ieshua. Cu toate că a fost ispitit în toate felurile El nu a avut păcat. - (Liderul ridică farfuria de seder care conţine maror.)
Liderul: Acest maror ne aduce aminte că egiptenii au făcut viaţa amară părinţilor noştri în Egipt, aşa cum este spus în Tora (Exod 1:14): „Le-au făcut viaţa amară prin lucrări grele de lut şi cărămizi şi prin tot felul de lucrări de pe câmp: în toate muncile acestea pe care-i sileau să le facă erau fără nici un pic de milă.”
Instructorul: Ne mai aduce aminte că păcatul ne înfăşoară şi ne leagă, ne dă durere, frică, anxietate şi cel mai rău dintre toate, ne separă de Dumnezeu. Dar credinţa în Ieshua ne eliberează de tirania păcatului. Alături de psalmist şi de Ioan putem spune: „Sufletul ne-a scăpat ca pasărea din laţul păsărarului; laţul s-a rupt, şi noi am scăpat. Deci, dacă Fiul vă face liberi, veţi fi cu adevărat liberi.”
Liderul: Ca răspuns la marile lucrări ale lui Dumnezeu noi răspundem cu inima plină de laudă.
Grupul: Noi suntem privilegiaţi să-Ţi mulţumim, să Te ludăm , să Te înălţăm, să Te glorificăm, să Te onorăm, o Doamne Dumnezeul nostru, care ai făcut aceste minuni pentru strămoşii noştri şi pentru noi. Tu ne-ai adus din robie la libertate, din amărăciune la bucurie, din jale la sărbătoare, din întuneric la lumină şi din sclavie la răscumpărare. De aceea Îţi cântăm un cântec nou! Halleluiah!
Cântare: Vrednic eşti în veci! Aleluia!

Liderul: Acum ne întoarcem la prima parte a Hallelului, Psalmii 113 şi 114. Lăudaţi pe Domnul! Robii Domnului lăudaţi, lăudaţi Numele Domnului!
Grupul: Lăudat să fie Numele Domnului!
Liderul: Fie Numele Domnului binecuvântat, de acum şi până în veac! De la răsăritul soarelui până la apusul lui,
Grupul: ... fie Numele Domnului lăudat.
Liderul: Domnul este înălţat mai presus de toate neamurile, slava Lui este mai presus de ceruri. Cine este ca Domnul, Dumnezeul nostru, care locuieşte atât de sus? El îşi pleacă privirile să vadă ce se face în ceruri şi pe pământ.
Grupul: El ridică pe sărac din ţărână, înalţă pe cel lipsit din gunoi, ca să-i facă să şadă împreună cu cei mari: cu mai marii poporului Său.
Liderul şi Grupul: Laudaţi pe Domnul!
Liderul: Când a ieşit Israel din Egipt, când a plecat casa lui Iacov de la un popor străin, Iuda a ajuns locaşul Lui cel Sfânt, şi Israel stăpânirea Lui.
Grupul: Marea a văzut lucrul acesta şi a fugit, Iordanul s-a întors înapoi: munţii au sărit ca nişte berbeci, şi dealurile ca nişte miei.
Liderul: Ce ai tu, mare, de fugi, şi tu, Iordanule, de te întorci înapoi? Ce aveţi, munţilor, de săltaţi ca nişte berbeci, şi voi, dealurilor, ca nişte miei?
Grupul: Da, cutremură-te, pământule, înaintea Domnului, înaintea Dumnezeului lui Iacov, care preface stânca în iaz, şi cremenea în izvor de ape.

PAHARUL ELIBERĂRII
Liderul: Paharul eliberării se bazează pe a doua promisiune făcută lui Israel în Exod: “Eu vă voi izbăvi din muncile cu care vă apasă Egiptenii, vă voi izbăvi din robia lor, şi vă voi scăpa cu braţ întins şi cu mari judecăţi.”
Instructorul: Similar, Ieshua “…ne-a izbăvit de sub puterea întunericului şi ne-a strămutat în împărăţia Fiului dragostei Lui.”
Liderul: Să ridicăm cel de-al doilea pahar, paharul eliberării.
Binecuvântat fii Tu Dumnezeul nostru, care ne-ai răscumpărat şi ne-ai adus până în această noapte. Te rugăm, o Doamne, să ne mai aduci şi alte sărbători, în noul Tău oraş. Ai pus un cântec nou în inimile noastre, un cântec de laudă şi de mulţumire pentru răscumpărarea şi eliberarea sufletelor noastre. Binecuvântat fii Tu Doamne, Dumnezeul nostru, Răscumpărător al poporului Israel şi al tuturor naţiunilor.
BARUCH ATACH ADONAI, ELOHAYNU MELECH HAOLAM, BORAY P’REE HAGAFEN
Liderul şi Grupul: Binecuvântat fii Tu doamne, Dumnezeul nostru, Rege al universului, care faci viţa să rodească.
Mulţumim pentru că ne socoteşti neprihăniţi şi ne eliberezi de judecata şi mânia Ta. (Se bea al doilea pahar de vin).
Muzică: Sărbătoresc şi voi cânta...

SPĂLAREA MÂINILOR (RACHTZAH)
Liderul: Toţi ne vom spăla mâinile în vederea servirii elementelor Pesahului.
Binecuvântat fii Tu Doamne, Dumnezeul nostru, Rege al universului, care ne-ai poruncit să mâncăm Paştele. În timp ce ne reamintim plăgile care au căzut peste Egipt, ştim ca mânia Ta se dezlănţuie asupra fiecăruia care Te respinge.
Instructorul: Mânia lui Dumnezeu se dezlănţuie asupra tuturor celor care aud adevărul şi îl resping. Chiar şi în mijlocul celor 12 apostoli, care au fost cei mai apropiaţi de Domnul, unul era gata să-L vândă în timp ce sărbătoreau Pesahul la Cina cea de Taină. Mesia i-a declarat pe ucenici curaţi, după ce le-a spălat picioarele. De asemenea a spus: “Nu vorbesc despre voi toţi, cunosc pe aceia pe care i-am ales.”
Bărbat: Aceasta se întâmplă pentru împlinirea Scripturilor. “Cel ce mănâncă pâine cu Mine, a ridicat călcâiul împotriva Mea”
Bărbat: Vă spun lucrurile acestea înainte de a se petrece, pentru ca atunci când se vor petrece să credeţi că Eu sunt Acela.
Grupul: Vă spun că unul dintre voi Mă va vinde.
MOTZI, MATZAH, MAROR, KORECH
Liderul: Am explicat semnificaţia elementelor ce alcătuiesc farfuria de seder. Haideţi să le împărţim. Mai întâi pasca (este ridicată de pe farfurie).
BARUCH ATACH ADONAI, ELOHAYNU MELECH HAOLAM, HAMOTZEE LECHEM MIN HAARETZ.
Liderul şi Grupul: Binecuvântat fii Tu Doamne, Dumnezeul nostru, Rege al universului, care ai făcut pâinea să crească din pământ. (Conducătorul rupe prima şi a doua felie de pască în bucăţele şi le dă fiecărui participant).
BARUCH ATACH ADONAI, ELOHAYNU MELECH HAOLAM, ASHER KIDESHANU BEMITZVOTAV, VETZIVANU AL ACHILAT MATZAH.
Liderul şi Grupul: Binecuvântat fii Tu Doamne, Dumnezeul nostru, Rege al universului, care ne-ai poruncit să mâncăm pasca.
Se mănâncă pasca.
Liderul: După cum ne porunceşte Tora, să ne amintim amărăciunea sclaviei din Egipt mâncând ierburile amare.
Instructorul: Amintiţi-vă ceea ce a spus Mesia despre trădător şi anume: “Acela căruia îi voi întinde bucăţica, şi i-o voi da.” Era vorba de cel ce stătea lângă El, pe locul de onoare. Să continuăm. (Conducătorul rupe ultima bucată de pască în bucăţele şi o înmoaie în ierburile amare.)
Liderul: BARUCH ATACH ADONAI, ELOHAYNU MELECH HAOLAM, ASHER KIDESHANU BEMITZVOTAV, VETZIVANU AL CHILAT MEROR.
Liderul şi Grupul: Binecuvântat fii Tu Doamne, Dumnezeul nostru, Rege al universului, care ne-ai poruncit să mâncăm ierburi amare.
Se mănâncă ierburile amare.
Instructorul: “Iuda, după ce a luat bucăţica, a ieşit afară. Era noapte.”
Liderul: Acum vom combina elementele împreună. Aceasta pentru a împlini porunca, “Carnea s-o mănânce chiar în noaptea aceea, friptă la foc; şi anume s-o mănânce cu azimi şi cu verdeţuri amare.”
Liderul rupe două bucăţele de pască pentru fiecare participant din ceea ce a rămas. Fiecare persoană face un sandwich folosind ierburi amare şi charoset.
Grupul: Binecuvântat fii Tu Doamne, Dumnezeul nostru, care transformi tristeţea şi doliul în bucurie şi dans.
Liderul: (ridică oul) Oul prăjit ne reaminteşte de ultima distrugere a Templului în anul 70. Ne exprimăm tristeţea pentru pierderea lui, amintindu-ne cuvintele Torei, “Căci viaţa trupului este în sânge” şi cuvintele Noului Testament: “Şi, după Lege, aproape totul este curăţit cu sânge; şi fără vărsare de sânge, nu este iertare.”
Instructorul: Sângele animalelor putea doar să acopere păcatul, nu să-l curăţească. Ieshua, mielul lui Dumnezeu, a fost ultimul Paşte sacrificat. A fost sacrificiul perfect, care poate aduce pace şi părtăşie cu Dumnezeu.
Liderul: Oul ne reaminteşte de asemenea de cea de-a doua ofrandă de Paşte, numită HAGIGAH. Era un act voluntar de închinare care indica dorinţa celui ce se închina de a avea pace şi părtăşie cu Dumnezeu.
Instructorul: Să mâncăm oul ca pe o ofrandă de părtăşie şi să ne amintim că suntem chemaţi să ne aducem trupurile noastre ca o jertfă vie, pe măsură ce Îl slujim pe El şi avem părtăşie cu El. Pentru a ne aminti că bucuria sacrificiului poate fi înconjurată de lacrimi, să înmuiem oul în apă sărată.
Toţi mănâncă.
Liderul: Cina va fi servită acum… să mâncăm.

SHULCHAN ORECH (Participanţii încep masa)
Instructorul: Este bine să ne reamintim în acest moment că sărbătorim Pesahul cu totala revelaţie pe care au avut-o strămoşii noştri. Mai mult noi sărbătorim în totală cunoştinţă a Sfintelor Scripturi. Imaginaţi-vă cum s-au simţit apostolii sărbătorind Pesahul în conformitate cu tradiţia pe care o cunoşteau de o viaţă, dar în totală confuzie. Ei văzuseră minunile pe care le făcuse stăpânul lor, minuni mai mari chiar decât cele ale lui Moise. Auziseră strigătele de adoraţie ale mulţimilor în timp ce veneau spre Ierusalim cu doar patru zile înainte. Totuşi, Stăpânul lor le spunea că trebuie sa-i părăsească. Imaginaţi-vă ce gânduri avea Domnul Ieshua. Aceasta era ultima cină pe care o petrecea cu ei. Avea atât de mult să le spună. Erau orbiţi de propria înţelegere asupra libertăţii. Să nu-i prevină oare asupra acestei călătorii la Ierusalim? “Iată că ne suim la Ierusalim, şi tot ce a fost scris prin prooroci despre Fiul omului, se va împlini. Căci va fi dat în mâna Neamurilor; Îl vor batjocori, Îl vor ocărî, Îl vor scuipa; şi după ce-L vor bate cu nuiele, Îl vor omorî, dar a treia zi va învia.” Asemenea multor oameni din ziua de azi, ucenicii uitaseră învăţătura Legii, Profeţii şi Psalmii. Mesia trebuia să sufere şi să învie dintre morţi pentru a ridica păcatul lumii.

CITIREA PSALMULUI 22 ŞI ISAIA 53
Adult 1: El a crescut înaintea Lui ca o odraslă slabă, ca un Lăstar care iese dintr-un pământ uscat. N-avea nici o frumuseţe, nici strălucire ca să ne atragă privirile, şi înfăţişarea Lui n-avea nimic care să ne placă. Dispreţuit şi părăsit de oameni, om al durerii şi obişnuit cu suferinţa, era aşa de dispreţuit că îţi întorceai faţa de la El, şi noi nu L-am băgat în seamă.
Adult 2: Dumnezeule! Dumnezeule! Pentru ce m-ai părăsit, şi pentru ce Te depărtezi fără să mă ajuţi şi fără să asculţi plângerile mele? Strig ziua, Dumezeule, şi nu-mi răspunzi; strig şi noaptea, şi tot n-am odihnă. Totuşi Tu eşti Cel Sfânt, şi Tu locuieşti în mijlocul laudelor lui Israel. În Tine se încredeau părinţii noştri; se încredeau şi-i izbăveai. Strigau către Tine şi erau scăpaţi; se încredeau în Tine şi nu rămâneau de ruşine. Dar eu sunt vierme, nu om, am ajuns de ocara oamenilor şi dispreţuit de popor. Toţi cei ce mă văd îşi bat joc de mine, îşi deschid gura, dau din cap şi zic: “S-a încrezut în Domnul! Să-l mântuiască Domnul, să-l izbăvească, fiindcă îl iubeşte.”
Adult 1: Noi rătăceam cu toţii ca nişte oi, fiecare îşi vedea de drumul lui; dar Domnul a făcut să cadă asupra Lui nelegiuirea noastră a tuturor.
Adult 2: Nu Te depărta de mine, căci se apropie necazul, şi nimeni nu-mi vine în ajutor.
Adult 1: Totuşi, suferinţele noastre le-a purtat şi durerile noastre le-a luat asupra Lui, şi noi am crezut că este pedepsit, lovit de Dumnezeu şi smerit. Dar El era străpuns pentru păcatele noastre, zdrobit pentru fărădelegile noastre.
Adult 2: Am ajuns ca apa, care se scurge şi toate oasele mi se despart; mi s-a făcut inima ca ceara, şi se topeşte înăuntrul meu.
Adult 1: Când a fost chinuit şi asuprit, n-a deschis gura deloc; ca un miel pe care îl duci la măcelărie.
Adult 2: Îşi împart hainele mele între ei, şi trag la sorţi pentru cămaşa mea.
Adult 1: Groapa Lui a fost pusă între cei răi, şi mormântul Lui la un loc cu cel bogat, măcar că nu săvârşise nici o nelegiuire şi nu se găsise nici un vicleşug în gura Lui.
Adult 2: Dar Tu, Doamne, nu Te depărta! Tu, Tăria mea, vino de grabă în ajutorul meu! Scapă-mi sufletul de sabie, şi viaţa din ghearele câinilor!
Adult 1: Domnul a găsit cu cale să-L zdrobească prin suferinţă... Dar, după ce îşi va da viaţa ca jertfă pentru păcat, va vedea o sămânţă de urmaşi, va trăi multe zile, şi lucrarea Domnului va propăşi în mâinile Lui.
Adult 3: Cei ce vă temeţi de Domnul, lăudaţi-L! Voi, toţi sămânţa lui Iacov, slăviţi-L! Cutremuraţi-vă înaintea Lui, voi toţi sămânţa lui Israel! Căci El nu dispreţuieşte, nici nu urăşte necazurile celui nenorocit, şi nu-Şi ascunde Faţa de el, ci îl ascultă când strigă către El. Cei săraci vor mânca şi se vor sătura, cei ce caută pe Domnul, Îl vor lăuda: veselă să vă fie inima pe vecie! Toate marginile pământului îşi vor aduce aminte şi se vor întoarce la Domnul: toate familiile neamurilor se vor închina înaintea Ta. Căci a Domnului este Împărăţia: El stăpâneşte peste neamuri. Toţi cei puternici de pe pământ vor mânca şi se vor închina şi ei; înaintea Lui se vor pleca toţi cei ce se pogoară în ţărână, cei ce nu pot să-şi păstreze viaţa. O sămânţă de oameni Îi va sluji; şi se va vorbi despre Domnul către cei ce vor veni după ei. Aceştia vor veni şi vor vesti dreptatea Lui, vor vesti lucrarea Lui poporului care se va naşte.
Adult 1: Dar El era străpuns pentru păcatele noastre, zdrobit pentru fărădelegile noastre. Pedeapsa, care ne dă pacea, a căzut peste El, şi prin rănile Lui suntem tămăduiţi.
Muzică: Cuiele-mi spun ce mare Ţi-a fost iubirea!

Instructorul: În timp ce Mesia sărbătorea Pesahul ştia ce-L aştepta – durerea şi gloria. Ştia că înainte ca această zi să se termine va fi părăsit de toţi ucenicii. Ei aveau să devină descurajaţi şi înspăimântaţi. În infinita Lui dragoste şi milă s-a gândit să-i provoace şi să-i încurajeze. Cuvintele pe care le rostea atunci au aceeaşi semnificaţie pentru noi astăzi ca şi pentru ucenici atunci.
Adult 1: Să nu vi se tulbure inima. Aveţi credinţă în Dumnezeu, şi aveţi credinţă în Mine. Eu Mă duc să vă pregătesc un loc,...ca acolo unde sunt Eu, să fiţi şi voi.
Adult 2: Eu sunt calea, adevărul şi viaţa. Nimeni nu vine la Tatăl decât prin Mine.
Adult 3: Nu vă voi lăsa orfani, Mă voi întoarce la voi. Şi Eu voi ruga pe Tatăl, şi El vă va da un alt Mângâietor care să rămână cu voi în veac,...şi va fi în voi.
Adult 4: Vă vor da afară din Sinagogi; ba încă, va veni vremea când, oricine vă va ucide să creadă că aduce o slujbă pentru Dumnezeu. Şi se vor purta astfel cu voi, pentru că n-au cunoscut nici pe Tatăl, nici pe Mine.
Adult 1: Dacă vă urăşte lumea, ştiţi că pe Mine M-au urât înaintea voastră. Dar vă vor face toate aceste lucruri pentru Numele Meu, pentru că ei nu cunosc pe Cel ce M-a trimes.
Adult 2: Cine Mă urăşte pe Mine, urăşte şi pe Tatăl Meu.
Adult 3: V-am spus aceste lucruri, pentru ca, atunci când le va veni ceasul să se împlinească, să vă aduceţi aminte că vi le-am spus.
Adult 4: Dacă Mă iubeşte cineva, va păzi Cuvântul Meu, şi Tatăl Meu Îl va iubi. Noi von veni la El, şi vom locui împreună cu el.
Bărbaţii: Vă dau o nouă poruncă: să vă iubiţi unii pe alţii cum v-am iubit Eu.
Femeile: V-am spus aceste lucruri ca să aveţi pace în Mine.
Instructorul: Vă las pacea, vă dau pacea Mea. Nu v-o dau cum v-o să lumea, să nu vi se tulbure inima, nici să nu înspăimânte.
Bărbaţii: În lume veţi avea necazuri;
Femeile: Dar îndrăzniţi
Grupul: Eu am biruit lumea.
Instructorul: Mesia putea oferi pacea, pentru că ştia că biruinţa Îi aparţine. Ei Îl vor omorî, dar în a treia zi Fiul omului va învia.

Găsirea afikomanului, pasca ascunsă (TZAPHUN). - Se toarnă al treilea pahar de vin.
Instructorul: Această parte a Pesahului are mare importanţă pentru cei ce cred în Ieshua HaMashiah. Aici se găseşte o ilustraţie deosebită cu privire la adevărul spus de Isaia despre slujitorul în suferinţă. Afikomanul este o parte a bucăţii din mijloc de matzah, care formează o unitate numită “echad”. Ea a fost ruptă, ascunsă şi apoi regăsită. Pentru răscumpărarea ei trebuie plătit un preţ. În acelaşi mod, Mesia, a doua persoană a trinităţii (pe care Moise o numeşte echad) a fost frânt, îngropat şi readus la viaţă.
Liderul: ( distribuie o bucăţică fiecăruia). Afikoman este desertul nostru. Gustul lui trebuie să ne rămână în gură cât mai mult timp posibil pentru a ne reaminti de toate eliberările pe care ni le-a dat Dumnezeu în trecut, prezent şi viitor.
Instructorul: Domnul Ieshua a luat pâinea şi a mulţumit pentru ea.
BARUCH ATACH ADONAI, ELOHAYNU MELECH HAOLAM, HAMOTZEE LECHEM MIN HAARETZ
Grupul: Binecuvântat fii Tu Doamne, Dumnezeul nostru, Rege al universului, care faci pâinea să crească din pământ.
Instructorul: Iar apoi a dat o poruncă nouă care i-a uimit pe ucenici: Luaţi mâncaţi, acesta este trupul Meu care se frânge pentru voi; să faceţi lucrul acesta spre pomenirea Mea.
Toţi mănâncă afikomanul.
Muzică: Isus Miel divin, laud Numele Tău!

Binecuvântarea mesei (BARECH)
Liderul: Acum vom mulţumi pentru masă pentru a ne reaminti că tot ce am mâncat şi bucuria noastră provine din grija lui Dumnezeu. Trebuie să ştim că dragostea Lui şi bunătatea Lui sunt constante, zilnice şi aşa vor rămâne mereu. După cum Moise a mulţumit pentru mană, şi noi Îi mulţumim lui Dumnezeu pentru mâncare; după cum Iosua a mulţumit pentru pământul în care curge lapte şi miere, la fel şi noi mulţumim pentru ţara promisă.
Instructorul: După cum David a mulţumit pentru salvare, şi noi Îi mulţumim lui Mesia; după cum profeţii au mulţumit pentru Ierusalim şi promisiunile de eliberare, la fel noi mulţumim pentru Noul Ierusalim.
Liderul: Te binecuvântăm O Doamne, din ale cărui daruri tocmai ne-am împărtăşit.
Grupul: Binecuvântat fii Tu Doamne, Dumnezeul nostru, prin bunătatea căruia existăm, şi prin a cărui dragoste vom avea viaţă veşnică.
Liderul: Binecuvântat fii Tu Doamne, Dumnezeul nostru, Rege al universului, care prin bunătatea, harul şi credincioşia Ta, hrăneşti întreaga lume. Căci îndurarea Ta ţine în veci.
Grupul: Îţi mulţumim O Doamne, pentru că le-ai dat în stăpânire strămoşilor noştri această ţară bună, mare şi bogată, pentru că ne-ai scos din ţara Egiptului, şi ne-ai răscumpărat din sclavie.
Liderul: Îţi mulţumim pentru Legământul Tău, pentru poruncile Tale şi pentru dragostea Ta. Căci îndurarea Ta ţine în veci.
Instructorul: Ca şi credincioşi în Mesia Îţi mulţumim O Doamne, pentru Fiul Tău. Îţi mulţumim că ne-ai iertat păcatele şi ne-ai curăţit, pentru că putem să stăm înaintea Ta fără teamă. Îţi mulţumim pentru promisiunea Ta de a nu ne lăsa şi de a nu ne părăsi şi de a ne duce în Noul Ierusalim.
Liderul: Până în acest moment ne-am concentrat mai mult pe răscumpărarea din trecut, cum am fost scoşi din ţara Egiptului şi din sclavie. Cum am intrat în ţara promisă, ţară a păcii şi a libertăţii. În următoarea parte a Sederului, ne vom concentra pe răscumpărarea viitoare. Vom privi spre Împărăţia lui Mesia, un timp de pace şi libertate veşnică, chiar libertate de sub influenţa păcatului.

PAHARUL RĂSCUMPĂRĂRII
Liderul: Cel de-al treilea pahar, paharul răscumpărării, ne reaminteşte de a treia promisiune făcută lui Moise: Vă voi răscumpăra ( ga’al) cu un braţ puternic.
Instructorul: Ga’al este cel care plăteşte răscumpărarea pentru viaţa altuia. Cel ce a răscumpărat în trecut pe strămoşii noştri, ne răscumpără şi pe noi, prin sângele Lui.
Grupul: “Dar nu pot să se răscumpere unul pe altul, nici să dea lui Dumnezeu preţul răscumpărării.”
Liderul: “ Dar mie Dumnezeu îmi va scăpa sufletul din locuinţa morţilor, căci mă va lua sub ocrotirea Lui.
Grupul: “Domnul scapă sufletul robilor Săi, şi nici unul din cei ce se încred în El nu este osândit.
Liderul: Dumnezeu este stânca şi răscumpărătorul meu.
Instructorul: “El S-a făcut Mântuitorul lor. El însuşi i-a răscumpărat, în dragostea şi îndurarea Lui.”
Liderul: Privim înainte la răscumpărarea finală promisă în Noul Testament: “Voi pune Legea Mea în mintea lor şi o voi scrie în inima lor. Voi fi Dumnezeul lor, iar ei vor fi poporul Meu.”
“Nici unul nu va mai învăţa pe aproapele, sau pe fratele său, zicând: “Cunoaşte-L pe Domnul!” Ci toţi Mă vor cunoaşte, de la cel mic la cel mai mare, zice Domnul; căci le voi ierta nelegiuirea şi nu-Mi voi mai aduce aminte de păcatul lor.”
Grupul: Ştiu că Răscumpărătorul meu trăieşte.
Instructorul: Pentru a confirma legământul pe muntele Sinai, Moise a luat sângele sacrificiului şi a stropit poporul. “Iată sângele Legământului, pe care l-a făcut Domnul cu voi pe temeiul tuturor acestor cuvinte.” Pe când se sărbătorea Cina, Mesia a anunţat Noul Legământ în sângele Lui. Acum Cupa Răscumpărării devine jertfa noastră de mulţumire. Legat de această cupă Domnul nostru a dat un nou înţeles ritualului. La fel cum am luat celelalte cupe şi la fel cum a făcut Ieshua la Cina , aducem din nou mulţumiri.
Liderul: Baruch atah Adonai, elohaynu melech haolam, boraY p’ree hagafen.
Grupul: Binecuvântat să fi Doamne Dumnezeul nostru, Rege al universului, care faci viţa să rodească.
Instructorul: Atunci Ieshua a spus, „Beţi toţi din el; căci acesta este sângele Meu, sângele legământului celui nou, care se varsă pentru mulţi, spre iertarea păcatelor.”
(Toţi beau a treia cupă.)
Cântare: Isus Hristos e viu!
Liderul: Aţi observat că un scaun este liber. El a fost pus pentru Ilie, profetul, a cărui revenire mai înainte de venirea lui Mesia a fost profeţită de proorocul Maleahi: „ Iată, vă voi trimite pe proorocul Ilie, înainte de a veni ziua Domnului, ziua aceea mare şi înfricoşată. El va întoarce inima părinţilor spre copii, şi inima copiilor spre părinţii lor, ca nu cumva, la venirea Mea, să lovesc ţara cu blestem!” (Maleahi 4:5,6) Acum când sărbătorim eliberarea din Egipt, privim către vremea în care întreaga lume va trăi în pace. Popoarele lumii vor schimba săbiile lor în pluguri, lupul va sta împreună cu mielul şi întreaga lume va lăuda pe Domnul Dumnezeul lui Israel.
Instructorul: Ilie trebuia să avertizeze poporul asupra judecăţii lui Dumnezeu şi să-l pregătească pentru venirea lui Mesia. Ştim că lucrarea lui Ilie a fost deja împlinită de Ioan Botezătorul. Fără îndoială noi păstrăm locul lui Ilie liber în amintirea celei de-a doua veniri a lui Mesia şi pentru atât de mulţi oameni care nu-L cunosc. Lor trebuie să le ducem vestea adevăratei răscumpărării. Pentru ca Mesia nu numai ca va aduce pacea ci va aduce şi mânia lui Dumnezeu peste toţi cei ce nu-L cunosc.
Fraţii noştri evrei deschid uşa pentru ca profetul să poată intra. Cu respiraţia oprită ei aşteaptă să vadă dacă într-adevăr vine să pregătească calea lui Mesia. Noi deschidem uşa pentru a arăta dependenţa noastră de Dumnezeu.
(Un copil sau un adult deschide uşa – de preferinţă de la intrare. Se păstrează deschisă până la sfârşitul următoarei părţi)

Liderul: Doamne Tu eşti bun şi iertător, plin de dragoste pentru toţi cei care Te cheamă. Dar Îţi vei vărsa mânia peste naţiunile care nu Te recunosc şi peste împărăţiile care nu cheamă Numele Tău.
Liderul: Nu nouă Doamne! Nu nouă ni se cuvine, ci Numelui Tău se cuvine toată gloria pentru dragostea şi credincioşia Ta.
Grupul: De ce spun neamurile: „Unde este Dumnezeu?” Dumnezeul nostru este în ceruri. El face toate lucrurile după buna plăcere a voii Sale.
Liderul: Voi care vă temeţi de El, încredeţi-vă în Domnul, El este scutul şi ajutorul nostru.
Grupul: Domnul Îşi aminteşte de noi şi ne binecuvântează, El binecuvântează casa lui Israel. El va binecuvânta casa lui Aaron. El va binecuvânta pe toţi cei ce se tem de Domnul – mari şi mici.
(Se închide uşa)
Muzica: “Eliyahu Ha-navi”

HALLEL (CÂNTĂRI DE LAUDĂ)
Instructorul: Psalmii 115-118 sunt cunoscuţi ca Psalmii Hallel. Ieshua şi ucenicii Lui au cântat probabil aceşti psalmi când au părăsit camera de sus. Imaginaţi-vă ce a simţit Ieshua când a cântat aceşti Psalmi. Cuvintele au fost scrise pentru El şi de către El mai înainte de întemeierea lumii. Sunt cuvinte ale biruinţei şi ale predării totale. Hallel erau cântările perfecte pentru drumul lui Mesia spre cruce. În drum spre Gheţimani, cu doar câteva ore înainte de a fi crucificat, Ieshua cântă cântări de bucurie, de dragoste şi de încredere în Dumnezeu Tatăl.
Liderul: Să-L lăudăm pe Domnul Dumnezeul nostru care ne aude şi lucrează pentru noi. Ne unim cu înaintaşii noştri care au cântat Hallel la fiecare sărbătoare atâta timp cât a existat Templul şi Cortul Întâlnirii. Iubesc pe Domnul, căci El aude glasul meu, cererile mele. Pentru că urechea Lui mă aude, Îl voi chema cât voi trăi. Grupul: Mă înfăşuraseră legăturile morţii, şi m-apucaseră sudorile mormântului; eram pradă necazului şi durerii.
Liderul: Dar am chemat Numele Domnului, şi am zis:
Grupul: „Doamne, mântuieşte-mi sufletul.”
Liderul: Domnul este milostiv şi drept,
Grupul: Dumnezeul nostru este plin de îndurare. Domnul păzeşte pe cei fără răutate: eram nenorocit de tot, dar El m-a mântuit.
Liderul şi Grupul: Întoarce-te, suflete, la odihna ta, căci Domnul ţi-a făcut bine.
Liderul: Da, Tu mi-ai izbăvit sufletul de la moarte,
Grupul: ochii din lacrimi,
Liderul: şi picioarele de cădere ca să pot umbla înaintea Domnului, pe pământul celor vii.
Grupul: Cum voi răsplăti Domnului toate binefacerile Lui faţă de mine? Vom înălţa paharul izbăvirilor, şi vom chema Numele Domnului;
Liderul: îmi voi împlini juruinţele făcute Domnului, în faţa întregului Tău popor.
Grupul: Ascultă-mă, Doamne, căci sunt cu adevărat robul Tău: robul Tău, fiul roabei Tale, şi Tu mi-ai desfăcut legăturile.
Liderul: Îţi voi aduce o jertfă de mulţumire, şi voi chema Numele Domnului; îmi voi împlini juruinţele făcute Domnului în faţa întregului Său popor,
Grupul: şi în curţile Casei Domnului, în mijlocul tău, Ierusalime!
Liderul: Lăudaţi pe Domnul!
Liderul: îţi mulţumim Doamne, Tu eşti bun.
Grupul: Şi îndurările Tale sunt veşnice.
Liderul: Să spună Israel:
Grupul: „Căci în veac ţine îndurarea Lui!”
Liderul: Cei ce se tem de Domnul să zică:
Grupul: „Căci în veac ţine îndurarea Lui!”
Liderul: În mijlocul strâmtorării am chemat pe Domnul: Domnul m-a ascultat şi m-a scos la larg.
Grupul: Domnul este de partea mea,
Liderul: Nu mă tem de nimic: ce pot să-mi facă nişte oameni? Domnul este ajutorul meu,
Grupul: şi mă bucur când îmi văd împlinită dorinţa faţă de vrăjmaşii mei. Tu mă împingeai ca să mă faci să cad, dar Domnul m-a ajutat.
Liderul: Domnul este tăria mea şi pricina laudelor mele; El m-a mântuit.
Grupul: Nu voi muri, ci voi trăi, şi voi povesti lucrările Domnului.
Liderul: Deschideţi-mi porţile neprihănirii, ca să intru şi să laud pe Domnul.
Grupul: Piatra pe care au lepădat-o zidarii, a ajuns să fie pusă în capul unghiului clădirii.
Liderul: Domnul a făcut lucrul acesta: şi este o minunăţie înaintea ochilor noştri.
Grupul: Aceasta este ziua pe care a făcut-o Domnul: să ne bucurăm şi să ne veselim în ea!
Liderul: Doamne, ajută! Doamne, dă izbândă!
Grupul: Doamne, ajută! Doamne, dă izbândă!
Liderul: Binecuvântat să fie cel ce vine în Numele Domnului!
Grupul: Binecuvântat să fie cel ce vine în Numele Domnului!
Liderul: Domnul este Dumnezeu, şi ne luminează.
Grupul: Legaţi cu funii vita pentru jertfă, şi aduceţi-o până la coarnele altarului!
Liderul: Tu eşti Dumnezeul meu, şi eu Te voi lăuda!
Grupul: Tu eşti Dumnezeul meu, şi eu Te prea mări!
Liderul: Lăudaţi pe Domnul, căci este bun,
Liderul şi Grupul: căci în veac ţine îndurarea Lui!

CUPA LAUDEI - (Umpleţi a patra cupă)
Liderul: Vom bea acum a patra cupă, cupa laudei, numită şi Cupa Împărăţiei. Această cupă se bazează pe a patra promisiune a lui Dumnezeu din Exod 6:7: „Vă voi lua ca popor al Meu; Eu voi fi Dumnezeul vostru.”
Instructorul: Ucenicii au băut această cupă gândindu-se că a sosit timpul ca Domnul să intre triumfal în Ierusalim. Dar Mesia ştia că mai este o cupă pe care trebuia să o bea. El nu a băut din această cupă. În schimb a spus: „Vă spun că, de acum încolo nu voi mai bea din acest rod al viţei, până în ziua când îl voi bea cu voi nou în Împărăţia Tatălui Meu.” (Matei 26:29) Acum când bem să privim la revenirea lui Mesia. În acea zi va fi o mare sărbătoare: nunta la care vor fi invitaţi toţi aceia care s-au închinat şi s-au încrezut in Ieshua HaMashiah.
(Toţi ridică a patra cupă)
Liderul: Lăudând mântuirea pe care Domnul ne-a adus-o şi care trebuie să vină, ridicăm a patra cupă şi spunem: Baruch atah adonai elohaynu melech haolam, boray p’ree hagafen.
Liderul si Grupul: Binecuvântat eşti Tu Doamne Dumnezeul nostru, Rege al universului, care faci viţa să rodească.
(Beau toţi)
Liderul: Binecuvântat eşti Tu Doamne, Dumnezeul lui Israel, Dumnezeul părinţilor noştri. Te lăudăm pentru Cine eşti Tu şi pentru măreţele lucrări pe care mâinile Tale le-au făcut.
Grupul: Căci în veac ţine îndurarea Ta!
Liderul: La porunca Ta pământul cu tot ce este pe el a fost făcut. La porunca vocii Tale apele s-au despărţit pentru cei ce s-au încrezut în Tine. Din bunătatea Ta şi după plăcerea Ta ai răscumpărat pe Israel şi l-ai sfinţit ca să fie un neam sfânt şi o împărăţie de preoţi care să Te slujească.
Grupul: Căci în veac ţine îndurarea Ta!
Liderul: I-ai răscumpărat şi pe cei care s-au închinat la idoli şi ai numit popor al Tău pe cei ce nu erau poporul Tău.
Grupul: Căci în veac ţine îndurarea Ta!
Liderul: Numai Tu eşti vrednic de laudă. Tu eşti credincios şi atunci când noi nu suntem. Îndurările Tale se înnoiesc în fiecare dimineaţă. Ne copleşeşti în fiecare zi cu binecuvântările Tale.
Instructorul: Binecuvântat să fi Doamne Dumnezeul nostru, pentru că ne-ai dat în dar mântuirea şi viaţa veşnică.
Grupul: Şi aceasta este viaţa veşnică, să te cunoască pe Tine singurul Dumnezeu adevărat şi pe Mesia Ieshua pe care Tu L-ai trimes.
Instructorul: Noi privim dincolo de promisiunea Ta pentru restaurarea lui Israel la promisiunea Ta pentru un nou cer şi un nou pământ. Fie ca momentul ajungerii noastre în Noul Ierusalim să nu fie aşa de departe. În acea zi orice genunchi se va pleca şi fiecare limbă va mărturisi că Mesia Ieshua este Domnul. Tu vei şterge orice lacrimă din ochii noştri. Nu va mai fi moarte şi plânset şi durere, pentru că lucrurile vechi s-au dus. Noi proclamăm împreună cu oştirile cereşti:
Grupul: Vrednic este Mielul care a fost junghiat. Mântuirea este a Domnului care stă pe tron şi a Mielului.
Instructorul: Amin! Lauda şi gloria şi înţelepciunea mulţumirile şi onoarea şi puterea şi tăria să fie a Dumnezeului nostru în vecii vecilor. Amin!
NIRTZAH (ÎNCHINAREA NOASTRĂ ESTE ACCEPTATĂ)
Liderul: Serviciul de Pesah s-a încheiat în acord cu Legea şi poruncile. Aşa cum am avut privilegiul să sărbătorim acum, aşa să se întâmple şi în viitor.
Instructorul: El este viu! Moartea nu L-a putut ţine pe Ieshua. În acord cu toate Scripturile Evreieşti, Mielul de Paşti a fost jertfit, a fost îngropat şi a înviat din morţi. El vine înapoi ca să ne ducă cu El în Împărăţia Sa. Cu nerăbdare aşteptăm marele Pesah.
Liderul: O Doamne Dumnezeul nostru fi înălţat în mijlocul adunării fără de număr a credincioşilor Tăi. Te rugăm să conduci mlădiţa măslinului pe care tu l-ai sădit în Sion.
LESHANAH HABAAH BEERUSHALAYEM HABENUZAH!
Liderul şi Grupul: Anul următor în Ierusalimul rezidit.
Cântări de laudă.

Niciun comentariu: