miercuri, 29 mai 2013

fill the void

Maria recomanda acum doua zile filmul "Fill the void". E un film ce a luat multe premii, e popularizat, va fi ecranizat si in Romania. O productie realizata intr-o comunitate de evrei ortodocsi unde se aplica legea nazireatului, inclusiv fetelor. Deocamdata nu are subtitrare in limba romana ... e in limba ebraica.

Stirile sunt incarcate cu secvente de viata imbibate cu rautate. N-o sa gasesti la stiri pre des oameni zambind, daruind, facand ceva bun, omenesc ... Despre evreii ortodocsi nu cred ca am vazut vreo stire frumoasa. Vad insa stiri cu unii ce au scuipat si dispretuit public o doamna, despre faptul ca vor ca pana si autobuzele sa aibe locuri speciale pentru femei si barbati ... si multe altele.

Insa despre viata ce se traieste dincolo de stiri, aparent ... nu se vorbeste. Nu e o lume idilica nici acolo ... asta e clar. Si ei se imbolnavesc, mor, iubesc, se casatoresc, plang, rad, canta, danseaza. Au decis sa traiasca asa. Au decis sa asculte de ceea ce spune Domnul - asa cum au inteles ei. Si ... nu e treaba mea sa ii judec.

Prin prisma stirilor ai crede ca barbatii evrei ortodocsi sunt niste brute iar sotiile si fetele lor sunt niste victime ce stau acolo ca intr-o "inchisoarea". Numai ca nu e asa. Si ele la randul lor decid sa accepte acel mod de viata. Si ... se simt libere, implinite, fericite in limitele impuse de crezul lor.

Contextul in care traiesc ... cumva impune ca femeile sa aibe cariera, sa fie moderne, sa arate bine si daca nu arata ... nu valoreaza doi bani, sa nu aibe valori cum spune Biblia, sa domine pe oricine - de parca am fi in jungla. Cunosc femei ce au decis sa se casatoreasca, sa aibe copii si sa stea acasa. Cunosc femei ce sunt casatorite si stau acasa. Ce crede lumea despre ele? Multe ....

Am cateva  prietene care fac parte din categoria acestor femei si cu care am discutat despre alegerea facuta. Cumva m-au socat explicatiile ... Au decis "sa stea" acasa pentru linistea sotului, pentru binele copiilor si a casei lor. Dupa discutiile noastre am mai meditat, gandit, analizat si ... recunosc ca am judecat femeile care au decis sa faca asta prin prisma conjuncturii in care traiesc, le-am catalogat si clasat insa neintrebandu-ma cum as reactiona si ce as alege eu. Am uitat sau am prefeat sa uit ca fiecare dintre noi are dreptul sa isi faca propriile alegeri si ca platim pentru alegerile facute ... ca ne place asta sau nu.

Ma uitam la femeile din filmul asta si le-am vazut ca si-au inteles menirea. Ele sunt femei si menirea lor e sa aibe grija de casa, copii si barbat.

Nu sunt feminista, nu vreau sa am drepturi egale cu barbatii, nu vreau sa fiu pusa la sapat santuri alaturi de ei, taiat lemne in padure, construit case, la munci fizice grele. Niciodata nu voi gandi la fel ca un barbat - nici cele ce se isi fac operatii peste operatii ca sa isi schimbe sexul nu o pot face. Nu am auzit inca de operatii de schimbare de creier si eu stiu ca acesta e setat sa gandeasca si sa actioneze dupa cum a fost proiectat. Iar orice interventie in circuitul creierului si al organelor genitale, fac creierul sa devieze de la ceea ce fusese programat.

Sunt multumita cu viata ce o am? Ma plang de stress, de oboseala psihica, de multe ... si aud multe femei ca fac asta. De ceva vreme tot intreb fetele si femeile tinere ce isi doresc sa faca in viata, cum ar fi daca sotul sau viitorul lor sot le-ar spune ca isi pot permite sa le tina acasa si ar prefera ca ele sa nu mearga la lucru. Unele sunt total ingrozite: "dar am muncit degeaba pana acum? Eu vreau sa fac cariera! Dar eu vreau mai mult decat sa fac curat si mancare ... Da, nu-s gospodina insa vreau mai mult!" Se uita socate la mine si ma intreaba: "esti ok? Ce-i cu tine? Tu ai sta acasa? Tu crezi ca numai la atat sau pentru atat am fost create?"

"Numai atat?"

Numai atat inseamna: linistea sotului, copiilor si casa ta sa fie un mediu frumos si sanatos, linistit in care sa traiesti. Ce vrei mai mult? Sa fii vedeta? La ce iti foloseste? Vedeta esti o vreme ... apoi? In ce investesti? In altii? In ce vrea Domnul sa te investesti? Oare nu in primul rand in cei din casa ta?

Dupa vizionarea acestui film nu m-am decis sa ma convertesc si sa ma duc sa traiesc intr-o comunitate de asta ... Insa vizionarea acestui film a starnit in mine o furtuna de intrebari despre menire, mod de viata, implinire, binecuvantare.

9 comentarii:

Bat Melech בת מלך spunea...

Cella draga nu tin eu sa repar viziunea creata la TV despre evreii ortodocsi, dar tin sa mentionez ca unele din cele mai mari organizatii caritabile din lume sunt conduse de evrei ortodocsi, iar daca unii se intampla sa isi maltrateze sotiile, acest lucru nu inseamna ca pot fi stigmatizati ca si abuzatori. La fel cum stiu penticostali care isi nenorocesc sotiile, asa cum stiu baptisti care isi distrug casele din cauza bauturii si abuzului fizic, asa cum stiu multi asa-zisi "pocaiti" care ar fi mai bine pentru ei sa-si lege o piatra de gat si sa sara in apa, tot asa vei gasi si printre evrei cazuri de genul. Dar ca una care am avut si am contact cu evrei ortodocsi pot sa-ti spun la prima mana (nu din auzite si nu dintr-un film) Ca exista in comunitatile evreilor ortodocsi o demnitate pe care o au femeile si un respect pe care il primesc, pe care sincer nu l-am vazut in nici o alta cultura sau context. Insa fiecare e liber sa creada ce vrea din ce vede si sa inteleaga ce vrea din ce aude.

cella spunea...

Multumesc mult Cristina.

Ce isi poate dori o femeie mai mult decat dragoste, demnitate si respect?

Catalin Profiri spunea...

cand apare traducerea?

cella spunea...

Subtitrarea in limba romana? Nu stiu insa am inteles ca pe net se gaseste in limba engleza.

Melania spunea...

Cella, ești cumva evreică? :)

cella spunea...

Da.

Melania spunea...

Si bunicul lui tata a fost 100 procente evreu:)

cella spunea...

Ma bucur!

Fiti binecuvantati Melania!

Melania spunea...

Mulțumesc :)