joi, 17 ianuarie 2013

frica, deznadejde si depresie

Am mai meditat la textul din Isaia 36 si dincolo de istorie pot sa vad manipulare si un soi de ateism. Nu stiu cum as fi reactionat daca as fi fost in papucii celor din Ierusalim, ai lui Ezechia si a celor trei comandanti de razboi din Iuda: Eliachim, fiul lui Hilchia, administratorul palatului, scribul Şebna şi cronicarul Ioah, fiul lui Asaf.

Rab-Şache alege cu multa dibacie locul de intalnire. Este acelasi loc unde cu 23 de ani inainte Isaia il provoaca pe Ahaz sa isi puna increderea in Domnul si nu in Asiria. La rezerva de apa a Ierusalimului isi stabileste Rab-Sache locul de intalnire. Stie sa intimideze din prima secunda.

Isi tine discursul neasteptand raspuns din partea delegatiei din Iuda. Manipuleaza cuvintele in asa fel incat sa conduca delegatia cat si poporul ce asculta pe ziduri in descurajare si disperare. Numarul lor mare sa aduca frica in populatie si aceasta sa se descurajeze gandind ca ei sunt o mana de oameni. Descurajarea atrage uimitor de repede dupa sine depresia. Ii provoaca sa renunte la starea de asediu, sa realizeze ca sunt putini, ca oricum nu au armata. Apoi, apeleaza la religie, spunandu-le ca tocmai Dumnezeu i-a trimis sa impresoare Ierusalimul si sa il cucereasca. Daca toate celelalte 46 cetati au fost cucerite ... sa realizeze ca asta ii astepta si pe ei. Nu au incotro. Mai bine sa renunte si sa accepte sa intre sub domnia asiriana. 

Desi nu locuiesc in vremurile lui Isaia si Ezechia, desi nu sunt in Ierusalimul asediat, ma trezesc in situatii similare cu a lor. Vin langa mine oameni care stiu sa manipuleze masele, care aduc argumente ce par super solide, care provoaca la neincredere, nesupunere fata de ceea ce spune Domnul, isi iau chiar pe Domnul de partea lor si solutia lor vine direct de la Domnul. Ce trebuie sa fac? Sa renunt la convingerile mele, la inchinare, la increderea in Domnul asa cum spune Biblia ... sa inteleg ca ei sunt trimisii Domnului ca sa ma salveze.

O robie,  un aliat sau o alianta este adusa de dorinta de a avea mai mult. Si aici, ca ciupercile dupa ploaie, gasesti tot felul de oameni ce stiu sa te manipuleze. Daca mai ai o slujba, ce e asa rau? O sa castigi mai mult. De fapt, nici nu trebuie sa lucrezi asa mult ... dar cateva ore pe zi. Foloseste-ti relatiile pentru a-i ademeni in afaceri din care tu sa castigi si castiga si ei ceva. Vindeti relatiile pentru bani. O sa ai mai multi bani. O sa devii cineva. Nu conteaza ca intalnirile de afaceri sunt duminica sau cand ceilalti din biserica ta se aduna la inchinare. Daca afacerea merge inseamna ca El te binecuvanta pentru munca ta depusa si drumul ales e bun. Nu crezi ca Dumnezeu ti-a trimis o idee salvatoare ca ai mai multi bani si sa traiesti bine? Eh, ti se deterioreaza sanatatea insa daca muncesti mai mult o sa ai mai multi bani ca sa platesti pentru ea. 

Daca nu accepti esti numit lenes, nu intelegi ca Dumnezeu iti da oportunitati de care tu nu stii sa profiti, nu vrei sa muncesti, te complaci in saracie ... astepti sa iti ploua din cer. Da, Domnul iti da insa nu iti pune in traista! Nu iti e frica sa nu fii in rand cu lumea? Nu iti e frica ca o sa rada ceilalti de tine? Nu iti e teama ca o fii sarac?

In cine imi pun increderea?
Cine este Cel ce imi painea cea de toate zilele?
Cui ma inchin? 
Cat de repede renunt la convingeri, credinta in favoarea stablitatii materiale?
Realizez ca sunt manipulata cand cineva vine cu oferte "divine"?
Ce sa mai cred?
De cine sa imi fie frica?
Ce fac cand deznadejdea si depresia vin?
La cine alerg?
Manipularea aduce frica, deznadejdea si depresia.

6 comentarii:

Livius spunea...


"Daca te indoiesti in ziua incercarii, mica iti este credinta"
Solomon.

cella spunea...

Pai la asta lucrez la incredere, credinta.

Monna Albu (Novacescu) spunea...

Domnul este tăria mea şi scutul meu; în El mi se încrede inima, şi sunt ajutat. De aceea îmi este plină de veselie inima şi-L laud prin cântările mele.
Psalmii 28:7
O zi minunata, Cella !

cella spunea...

Frumos verset Monna!

O zi de poveste si tie!

Oana spunea...

Am citit si recitit foarte atent cele scrise. Ai descris aproape perfect agresivitatea MLM-urilor (marketing si vanzari directe).

Desi folosesc unele produse ale uneia dintre firme, m-am confruntat cu optiunea duminicala de care amintesti: a mersului pentru a bate din palme, aclamand banul si puterea lui versus optiunea mersului, obisnuit, la biserica. Am ales a doua varianta si...la fel am fost clasificata: lenesa, si in general cam proasta.

Am sperat ca NU TOTI cei implicati in astfel de afaceri sunt la fel, ca nu te vand din prima daca nu esti cu ei/ca ei. Ca nu renunta la tine ca prieten, pe motiv ca n-ai vrut, la un moment dat, sa te "bagi in afacere" cu ei si sa inveti tehnici noi de manipulare a mintii, pardon, de marketing. Inca mai sper...

cella spunea...

Oana draga,

am observat ca de la o vreme afacerile nu mai merg asa struna si revin la tine insa mai cu capul plecat.

Continua sa speri!