miercuri, 16 februarie 2011

legi pentru viata binecuvantata

"Regulile sunt facute sa fie incalcate"mi-a spus aseara unul din nepoti, dupa ce o comisese.
Reguli, legi, regulamente, amendamente, hotarari, ordine, ordonante sau cum se mai numesc din punct de vedere legislativ sau porunci au fost date acolo langa muntele Sinai, poporului evreu care promisese ca va asculta. Inca nu stiau ce sa asculte insa promisesera sa asculte.
Primesc 10 legi, porunci. Le stim ca si "Decalog" sau "Cele 10 Porunci". Dupa ele urmeaza alte legi, adica inca 603, in total 613 legi. Toate sunt importante. Sunt concepute in asa fel incat nu poti calca numai una, ca sunt parca tesute intre ele si daca ai calcat una, le-ai calcat pe toate. 613 e un numar mare insa cele mai mari sau folosite ca ghid sunt cele 10. Am gasit o impartire a acestora 10, primele cinci fac referire directa la Dumnezeu, ultimele cinci la modul de raportare cu ceilalti.
1. „Eu sunt Domnul, Dumnezeul tău, Care te-am scos din ţara Egiptului, din casa sclaviei. Să nu ai alţi dumnezei în afară de Mine!
2. Să nu-ţi faci vreun idol reprezentând vreun lucru de sus din cer, de jos de pe pământ sau din apele de sub pământ. Să nu te închini înaintea lor şi să nu le slujeşti, fiindcă Eu, Domnul, Dumnezeul tău, sunt un Dumnezeu gelos, Care pedepsesc copiii pentru nelegiuirea părinţilor lor, până la a treia sau a patra generaţie a celor ce Mă urăsc şi Îmi arăt îndurarea până la a mia generaţie a celor ce Mă iubesc şi împlinesc poruncile Mele.
3. Să nu foloseşti nesăbuit Numele Domnului, Dumnezeul tău, căci Domnul nu va lăsa nepedepsit pe cel care va folosi nesăbuit Numele Lui. ("nesabuit": (1) abuzul faţă de acest Nume; (2) jurământul fals pe acest Nume – vezi Lev. 19:12; (3) numirea unui idol cu acest Nume ; (4) orice altă folosire a Numelui fără un scop precis şi corect (în mod nesăbuit)
4. Adu-ţi aminte de ziua de Sabat, ca s-o sfinţeşti! Să lucrezi şase zile şi să-ţi faci toată lucrarea ta, dar ziua a şaptea este Sabatul Domnului, Dumnezeul tău; să nu faci nici o lucrare nici tu, nici fiul tău sau fiica ta, nici sclavul tău, nici sclava ta, nici vitele tale şi nici străinul care locuieşte în cetatea ta. Căci în şase zile a făcut Domnul cerurile, pământul, marea şi tot ce este în ele, dar în ziua a şaptea s-a odihnit. De aceea a binecuvântat Domnul ziua de Sabat şi a sfinţit-o.
5. Cinsteşte-l pe tatăl tău şi pe mama ta, pentru ca să trăieşti mult timp în ţara pe care ţi-o va da Domnul, Dumnezeul tău!
6. Să nu ucizi!
7. Să nu comiţi adulter!
8. Să nu furi!
9. Să nu depui mărturie falsă împotriva semenului tău!
10. Să nu pofteşti casa semenului tău; să nu o pofteşti pe soţia semenului tău, să nu pofteşti sclavul sau sclava lui, boul sau asinul lui şi nici vreun alt lucru care este al semenului tău!“ (Exod 20:2-17)
Legile astea sunt incluse si in legile noastre, nu asa cum sunt ele aici insa sunt incluse in codul moral. Cu legea libertatii religioase cred ca primele patru legi sunt schimbate. Din cate legi am citit eu, (cele care privesc direct activitatea ce mi-o desfasor) nu am gasit nicaieri specificat de obligativitatea respectarii Lui Dumnezeu, a Numelui Sau, a chipurilor cioplite ci doar legat de zilele nelucratoare (sambata si duminica), in mod legal se plateste dublu daca lucrezi.
E in natura noastra sa incalcam legile, uit ca sunt o creatura si cred ca pot sa Il iau pe Dumnezeu de guler si sa Il scutur ca nu asculta. Uit cine e Cel vrednic de inchinare si imi canalizez energia pe tot felul de lucruri care incet, incet mi-au devenit idoli. Mai grav e ca nici macar nu realizez cand s-a intamplat asta.
Imi consider parintii demodati, ingusti si nedemni de respect sau ii respect numai ca sa traiesc mult si bine. Insa e un respect formal pentru ca pe dinauntru, stiu eu bine cat respect le port. Nerespectandu-i pe ei, nu Il respect pe Dumnezeu.
"Eu te fac, eu te omor" e o replica destul de des auzita de mine, in diverse familii. Socant a fost cand am auzit replica asta si in familiile cu pretentii. Nu se ajungea aici, e clar. Insa ca sa inchida gura pruncului ce isi uita lungul nasului ... se folosea formula magica. Dar, avortul nu intra tot aici? Am eu dreptul sa omor un copil nenascut?
"E trupul meu si fac ce vreau cu el. Am dreptul la fericire. Carpe Diem! Ma culc cu cine vreau pentru ca am dreptul la fericire! " Poate, insa ai uitat sa adaugi "cu suspine", adica "fericire cu suspine". Relatiile sexuale extraconjugale, extramaritale nu sunt doar niste pofte satisfacute de trup, ele afecteaza toata fiinta. Adica mintea, sufletul, trupul, afectivitatea ... toate ce tin de fiintele implicate in asta. Poate ca nu da boala rapid peste cei ce o comit insa ... in timp, dincolo de resentimente inecate in alcool, droguri sau sexualitate apar bolile. 
Am avut o vecina care si-a trait viata din plin si luase nu stiu ce boala. Dupa multe operatii, fusese asezata intr-un scaun intors si cand efectul morfinei se diminua, incepea sa urle de durere ... placerile se plateau acum cu varf si indesat. Daca treceai pe drum cand se apuca de urlat, ti se ridica parul pe cap.  
Sa nu iei ce nu iti apartine, nu ti se cuvine, nu ti s-a dat.
Minciunile sunt catalogate in minciuni albe si negre. Cele albe sunt inocente, barfa constructiva plina de resentimente sau invidii. Cele negre sunt negre!
Nu te uita (nu pofti, nu-i fa avansuri) la nevasta/sotul colegului, sefului, prietenului, vecinului sau a oricarui alt barbat/femeie. Nu e a/al ta. Las-o/lasa-l in pace. Lasa-i lucrurile, posesiunile in pace. Vezi-ti de ale tale.
De ce sa le respect? Ca sa traiesc o viata binecuvantata!
 

2 comentarii:

elena marin-alexe spunea...

O, daca am realiza cata importanta au toate legile lui Dumnezeu!

cella spunea...

Pai azi am decis sa ma apuc de realizat ;)