duminică, 1 mai 2011

exod din Casa Painii ...

Cartea Rut a considerat-o multa vreme o carte romantica. Vai ce faiiiin! Ma rog e naspa ca le mor barbatii insa ... ce romantic sa te duci in alta tara, acolo unul bogat sa te vada apoi sa rascumpere averea soacrei tale si sa te ia de nevasta si sa ajugi repede bogatanca si renumita. Habar nu am de ce am considerat-o romantica, poate pentru ca sunt doar 4 capitole si toata durerea e comasata in cateva cuvinte si .... uu la la strainatatea nu e chiar asa de aiurea.
Ieri am analizat putin Judecatori si vad ca idolatria era in cea mai "frumoasa" faza a ei ... de la mic la mare, promiscuitatea sexuala era fara limite, faceau cam ce ii taia capul. Pe deasupra, gasesc scris in Rut ca a venit o foamete peste tara. Traducerea pentru Bethleem este Casa Painii. Adica Dumnezeu a binecuvantat aceasta regiune incat oricat de greu ar fi fost, acolo ramanea Casa Painii.
Numai ca Elimelek sau cel a carui nume inseamna Dumnezeul meu este rege impreuna cu sotia lui Naomi sau Cea Placuta, Placuta si fii lor Machlon (nu am gasit cam cum se traduce numele lui) si Chilion (tradus cu diferite forme: slab, jubileaza, incoronat ) care nu erau niste sarantoci, parveniti, aciuati ai poporului Israel pleaca in Moab. Amandoi sotii erau cum se spune in popor, evrei sadea si genealogia ii duce pana la Iacov.
Moise le daduse legea si Iosua le reciteste legea, le da cate o copie la fiecare dintre semintii insa Elimelek impreuna cu Naomi au probleme cu auzul la una dintre ele si anume la aceea in care se spune clar ca le este interzis sa isi casatoreasca copiii sau ei insisi cu fete, barbati din alte popoare. Interzis nu inseamna ca cumva, pe undeva ai mai avea clementa. Nu, fara drept de apel.
In Bethleem erau oameni vaza si totusi pleaca gandind ca in Moab nu vor trebui sa stranga cureaua, nu vor fi afectati de foamete, le va fi bine. Numai ca imediat ce ajung in Moab, Elimelek moare. Plecasera gandind ca se vor intoarce inapoi numai ca planurile si le schimba pe parcurs iar baietii au decis ca mai bine sa ramana acolo. Se casatoresc si trec 10 ani fara sa ni se spuna nimic despre ei. Nici unul din ei nu are copii si amandoi baietii lui Elimelek si Naomi mor.
Femeia asta amarata aude ca Dumnezeu cerceteaza pe cei din Casa Painii si le da paine. Inima ei tresare si vede in asta un semn ca trebuie sa se intoarca acasa, in Bethleem. In traditia Moabului si a estului era obligatoriu ca cei din familie sa isi urmeze parintii, socrii. Cele doua nurori fac asta insa cand Naomi a considerat ca e suficient cat au mers cu ea, le spune nurorilor sa se intoarca la familiile lor, la idolii familiilor lor. Orpa negociaza un pic insa se intoarce la ai ei. Rut insa spune cam asa: chiar de voi cersetoare tot restul vietii mele am decis sa fiu cu tine, cine sau care va fi Dumnezeu tau acela va fi si al meu, unde o sa stai tu am sa stau si eu, ce vei face tu am sa fac si eu. Nu insista ca n-are rost.
Ajung in Bethleem si ni se spune ca toata cetatea s-a pus in miscare. Wow, Placuta s-a intors. E vaduva, vaduvita si de cei doi fii, numai o nora a adus cu ea ... o moabita. Ii roaga sa nu ii mai spuna Placuta (Naomi) ci Amara (Mara). Dar ce? E asa usor sa scoti din mintea oamenilor care iti e numele? Cateva zile au fost vedete, in nici un caz bune de dat drept exemplu si ... fiecare si-a vazut de viata lui iar ele lasate sa se descurce. Nimeni dintre neamurile ei nu mai plecase "pentru mai bine", doar ei avusesera chef de aventura. Ceilalti ramasesera credinciosi in Casa Painii si chiar de au mancat foame si amar pe paine, au considerat ca e mai bine sa ramana aici in ascultare de Dumnezeu decat sa plece de sub protectia si binecuvantarea Lui.
Situatia celor doua femei aflate acum in Casa Painii era de-a dreptul AMARA.

Niciun comentariu: