duminică, 19 mai 2013

locul ravnit de la "poarta cetatii"

Azi ma duc nunta! Al doilea nepot se casatoreste si ... m-am tot gandit ce sa ii doresc, urez ... cum sa il binecuvant. L-am intrebat cine va predica ca sa stiu cat se va spune unde e locul femeii si ce trebuie sa faca aceasta si cat de interesant si important e ca barbatul sa fie numit "domnul meu" si sa stea la "poarta cetatii".

Pana acum vreo doi ani cred ... am urat cateva personaje din Biblie si ele n-au nici o vina. E vorba de Sara, Rebeca, femeia perfecta din Proverbe 31, Maria sora Martei si a lui Lazar. Le-am urat pentru ca aproximativ 99 la suta din predicile de la nunti erau despre ele, erau standardul la care orice femeie trebuia sa ajunga. Daca nu aveai calitatile lor .... erai zero barat. Cumva parca erai indemnata sa devii surda, muta, oarba, roaba, sluga, nascatoare de copii, sa muncesti de sa-ti sara ochii din cap iar "the one" sa stea la poarta cetatii si toti sa il laude pentru cat de binecuvantat e cu nevasta lui. Imi amintesc ca ma analizam si nu vedeam la mine nici una din calitatile femeilor enumerate mai inainte si ... ma apuca furia intrebandu-ma: Dumnezeu ma vrea copia cuiva daca tot m-a creat unica?

Un foarte bun prieten de-al meu, care nu e crestin, m-a sunat intr-o zi si m-a rugat ies in oras ca trebuie sa ne intalnim ca sa imi spuna cea ... insa rapid. A venit impreuna cu sotia si super mega entuziamat ne-a povestit ca citise Proverbe 31 si citind textul i-au dat lacrimile ... era in extaz. Nu stiam daca ca ma pufneasca rasul sau plansul. L-am intrebat ce a vazut atata de emotionant in textul ala. "Pai nu vezi cat credit da Dumnezeu femeii in acel text? Nu vezi cata inteligenta, cate talente, abilitati si indemanare a pus Dumnezeu acolo? Ca ea e partenerul barbatului? Tu nu stii ca la poarta cetatii nu ajunge oricine?"

Oooo, "poarta cetatii" ... locul unde isi doresc barbatii sa ajunga. M-am apucat de studiat ce inseamna asta. E un loc construit, zidit, are ziduri, e acoperit, un loc mai inalt unde se inatlneste sfatul batranilor, printii si capii de familie din cetate, sat, oras. Insa nu orice cap de familie e in sfatul batranilor. Din nou, vreau sa nu uit ca expresia aceasta e data in contextul iudaic, povestile biblice se desfasoara in cadrul iudaic, deci trebuie sa citesc contextul istoric, social, cultural, politic si religios ca sa inteleg ce anume inseamna.

Evreii primesc legea pe Muntele Sinai si Domnul le spune cum sa faca cetatile, cine sa le conduca, cum sa se ia deciziile, cine sa faca parte din acel sfat care ia deciziile, cine e preot, cine e marele preot. Nu oricine era preot. Nu orice barbat avea o functie. Legea era clara, nu o respectai, mureai. Barbatii nu stateau toata ziua sa joace counter strike, poker sau la o bere cu baietii, nelipsitele seminte, discutii despre fotbal si masini .... si clar femei. Nu, barbatii trebuiau sa se duca la Templu, la sinagoga ca sa invete legea Domnului sau Tora si nu numai atat, ci sa traiasca conform ei, sa o aplice in viata lor.

In sfatul batranilor erau barbatii care stiau Legea ca pe Tatal nostru, care o traiau cu tot ritualul, erau oameni de afaceri, de-a lungul vremii isi dovedisera intelepciunea in decizii si sfaturi, nu fusesera vazuti pe la femeile cu ocupatii indoielnice, nu faceau afaceri murdare, aveau grija de orfan si vaduva.

In mod special l-am studiat pe Boaz. Am descoperit ca desi era tanar - avea cam 30 de ani si era destul de bogat, devenise liderul sfatului batranilor. Nu oricine avea dreptul sa convoace sfatul si .... barbatii din acel sfat nu stateau la o barfa de dimineata pana seara in piata sfatului. Ascultau cazurile, martorii, reaudiau pe unii, pe altii, studiau in amanunt ce se intampla ... si apoi luau deciziile.

Dar si barbatul femeii din Proverbe 31 este unul ce stia Legea Domnului, o aplica, avea incredere in nevasta lui, isi dovedise abilitatile de a face comert, ii stia pe comerciantii care faceau afaceri cu nevasta lui, avea incredere in sotia lui, ii aprecia calitatile, i le punea in valoare, o aprecia pentru abilitatile, talentele ei, ii arata respect in fata copiilor lor si nu o denigra trimitand-o la "cratita". Nevasta nu avea biroul in oras ci acasa. Comerciantii veneau acasa la ea cu ofertele, nu ii cauta ea si nu pleca de una singura sa incheie afacerile.

In cultura iudaica barbatii sunt educati inca de cand sunt copilasi mici ca barbatul este regele casei insa femeia este regina. El conduce si are grija de protectia casei si familiei, de hrana membrilor, de afaceri insa femeia va conduce casa, o va vopsi, va aranja mobila, va face meniul, va achizitiona lucrurile din casa pentru ca ea le stie locul, valoarea, pretul. va face asta numai daca este apreciata, valorizata. Daca nu ... in acea casa va fi un razboi tacit sau unul in care volumul pare mereu la maxim. Cand barbatul ajunge acasa, nu se apuca de jocuri, de seriale si fotbal, de o bere cu baietii la o terasa, de ... altele. Regele vine acasa ca sa se ocupe de trebuirile interne ale regatului sau, sa isi ajute regina la treburile casei, sa povesteasca cu ea si cu copiii, sa faca lucruri practice in casa avandu-si copiii ca ucenici, sa se roage cu ai casei lui, sa ii ajute sa Il vada pe Dumnezeu. El este Cel care Ii indreapta spre Domnul ... nu invatatorii de scoala duminicala, nu grupurile de femei, nu consilierii, nu predicatorii si pastorii.

Un barbat este rege in casa lui cand regina se simte iubita, apreciata, in siguranta in casa lor, are un preot pentru ea si copiii lor, are un razboinic care o apara, protejeaza. Abia dupa ce am inteles toate acestea, mi-am schimbat opinia despre femeile standard din Biblie. Si ... am mai inteles ceva. Domnul m-a creat femeie si nu sunt copia nimanui, nu imi cere sa fiu Sara, Rebeca, femeia din Proverbe 31. Imi cere insa sa fiu eu, sa fiu femeie si nu o mixtura de barbat-femeie.

Ieri, mi-a sunat nepotul si i-am urat sa devina unul din barbatii de la "poarta cetatii". Mi-a zis ca nu toti sunt chemati sa ajunga acolo insa ... daca Domnul vrea ca el sa devina unul din membrii de acolo, e disponibil.

In povestea din cartea Rut am mai gasit un pasaj care imi face pielea ca de gaina cand il citesc. "11 Tot poporul care era la poartă şi cei din sfatul bătrânilor i-au răspuns: – Suntem martori! Să o facă Domnul pe femeia care intră în casa ta ca pe Rahela şi ca pe Lea care, împreună, au zidit casa lui Israel! Să-ţi sporească puterea în Efrata şi să-ţi faci un nume în Betleem! 12 Fie familia ta, prin urmaşul pe care ţi-l va da Domnul din această tânără, ca familia lui Pereţ care i s-a născut lui Iuda din Tamar." Rut 4:11-12

Un obicei al oamenilor din Biblie e acela de a binecuvanta. Nu dorinte, nu urari, nu vise .... ci binecuvantari. M-am intrebat ce binecuvantare sa le fac si am recitit de cateva ori binecuvantarea facuta de sfatul batranilor si de poporul ce era martor la rascumpararea mostenirii lui Elimelek. E o binecuvantare profetie.

Ce cuvinte imi ies din gura? Sunt ele o binecuvantare? Spre mare mea rusine ... nu intotdeauna sunt - si mai ales la nervi. Dar, ma lupt cu mine si vreau ceea ce voai si Ioan Botezatorul "El trebuie să crească, iar eu să mă micşorez" Ioan 3:30

4 comentarii:

Anonim spunea...

MI NU NAT!! Sa ne ajute Cel Preainalt sa ne traim rolul unic cu care ne-a onorat atat ca femei cat si ca oameni ai acestui secol!

cella spunea...

Amin!

Vio Pop spunea...

Bună!

Dacă doriți ca blogul dvs. să apară pe site-ul nostru la secțiune bloguri recomandate vă rugăm să adăugați un banner sau un player de pe http://radiosamariteanul.ro/bannere/

În curând o să avem o emisiune la Radio Samariteanul despre blogurile creștine. Dacă doriti ca blogul dvs. sa fie analizat și recomandat în aceasta emisiune vă rugăm să ne scrieți o scurtă descriere la contact@radiosamariteanul.ro

Mulțumim,
Vio Pop
Radio Samariteanul
www.radiosamariteanul.ro

cella spunea...

Buna ziua!

Multumesc pentru oferta dumneavoastra. Am adaugat banner-ul deja pe blog. Cat despre descriere ... ma gandesc. Dar deoacamdata nu promit nimic.

O zi plina de har va doresc!