marți, 4 iunie 2013

in ce ape ma scald?

Traiesc intr-o perioada postmodernista. Ce inseamna asta mai clar? Nici macar Dex-ul nu aduce mai multa lumina prin definitia ce o are pentru acest cuvant. "POSTMODERNÍSM (‹ fr.) s. n. Termen folosit într-un sens foarte larg (și adesea confuz) pentru a desemna o categorie amplă de fenomene culturale și a indica o îndepărtare, inițiată în jurul lui 1960, de cultura elitistă a modernismului, în direcția unei abordări eclectice și populiste. Termenul a fost folosit prima oară de spaniolul Federico de Onis în 1934, apoi de A. Toynbee, în 1938. În uzul comun, termenul a intrat abia în anii '70, devenind un termen-cheie în controversele provocate de evoluția artei contemporane; el poate defini atât un stil (ex. roman, film sau pictură postmoderne), cât și o perioadă (epoca postmodernă). Arta pop, minimalismul, conceptualismul, feminismul au fost incluse de unii critici în p., la fel ca și noul roman, teatrul absurdului, teatrul total, hapenning-ul etc. În literatura română este ilustrat în mod concludent de generația '80. V. și poststructuralism. "

Si totusi? Dincolo de filosofie, cum traiesc si cum imi insusesc filosofiile ce forfotesc in jurul meu? Un concept cu care ma lupt este feminismul si acesta este foarte strident accentuat in zilele noastre, in societatea in care traiesc, in traditiile noastre noi. 

Am crescut intr-o cultura conservatoare unde am invatat care este rolul femeii si al barbatului, ce trebuie sa faca o femeie si ce nu, ce este bine si ce este rau, ce e frumos si ce e urat, ce e pacat si ce nu. Cum trebuie sa se imbrace, poate, acopere o femeie si cum nu trebuie sa faca asta. Cum trebuie sa se imbrace, poarte un barbat si cum nu. 

Postmodernismul aduce cu el un soi de zona gri in care rolurile nu mai sunt definite, in care suntem egali, ne imbracam la fel, ne purtam la fel, folosim acelasi parfum, aceleasi haine, mergem si avem aceleasi responsabilitati. Insa cel mai important in acest curent este nedefinirea termenilor, valorilor, responsabilitatilor, defeminizarea si demasculinizarea oamenilor de langa mine. 

Pare stupid sa te analizezi si sa constientizezi: ok, sunt femeie / barbat! Ce diferenta este intre barbat si femeie  in afara de organele genitale si de configuratia corpului? Suntem egali! Gandim la fel! Ne comportam la fel! Actionam la fel la aceeasi stimuli. Avem aceleasi roluri, valori.

Am intrat intr-un legamant cu Dumnezeu. L-am acceptat sa imi fie Domn si Mantuitor. Si, am promis sa ascult de El. 

Postomodernismul a intrat peste tot, e ca o plaga ce a cuprins orice aspect al vietii. E foarte bine intelenit si in biserici, indiferent de denominatiune. 

Ca sa fac practica ascultarea mea ... am decis sa imi verific credinta, increderea si modul de ascultare, actiune, vorbire, comportare, imbracare, purtare. Mi-e foarte rusine sa recunosc ca nu ascult, ca ma mint pe mine ca ascult si actionez conform postmodernismului si nu conform cu ceea ce spune Domnul in Cuvantul Sau. 

Ma framanta problema legamantului incheiat. Am intrat in legamant si am promis ca ascult. Dar ascult? Nici vorba ... Ma regasesc ca nu pun pret pe viata, valori, credinta, ascultare, comportare, valori ... 

Dupa iesirea din Egipt, Moise se duce la Domnul cu o problema. Cu ei, iesise din Egipt si o multime de oameni, egipteni si alte natiuni. Ce sa faca cu ei? Sa ii alunge? Ce drept au ei? Ce trebuie sa faca ei? Vor sa devina evrei? Cumva trebuie convertite Legile Domnului la traditiile si conceptele lor? Sau Legea Domnului ramane valabila pentru oricine, indiferent de context, cultura si traditii? Raspunsul e simplu. Legea Domnului e aceeasi pentru orice context, traditie, cultura si mai mult de atat,  nu se schimba, updateaza si nue valabila o perioada de ci e vesnica.

Problema celor de atunci, a lui Moise, nu e un caz izolat. Ma uit la Tamar, Rahav, Rut, Batsehba si o alta lunga pleiada de oameni ce isi insusesc Legile Domnului intrand in poporul Sau. Insa ma mai uit la oamenii ce se convertesc in perioada apostolilor, acceptandu-L pe Isus Christos - Yeshua HaMaschiach ca Fiul Lui Dumnezeu, Unsul, Mesia. Ce fac ei? Convertesc ceea ce spune Biblia? Sau se convertesc ei?

Convertirea asta a Legilor Lui Dumnezeu pentru contextul, traditiile si cultura in care traiesc nu inseamna de fapt neascultare? In ce ape ma scald? Nu cumva intr-o mare de ipocrizie, fariseism si minciuna?

Niciun comentariu: