Cella ! Iti dau o tema de casa, o reflectie asupra unei interpretari pe care vad ca si evreii astia din documentar o fac. Iata intrebarea, dar nu te grabi sa raspunzi, pentru ca as vrea sa-mi spui felul cum citesti in Scriptura: Ducandu-si crucea spre locul crucificarii, care apare a fi Locul Capatanii, sau Golgotha, Domnul ISUS a urcat, sau a coborat, (ma refer la drumul parcurs) Daca imi dai un raspuns bun, ma duc mai departe cu tine.
Astept minunea sa-mi spui cum ai citit in Evanghelii. Nimic altceva, nu de alta, dar nici o sursa de informatie din lumea veche si pana acum, nu ofera o privire mai exacta a subiectului. Ca sa iti dai seama de logica intrebarii trebuie sa mergi si sa pasesti cu piciorul tau pe urmele posibile, altfel... Ceeace este inca si mai interesant, este faptul ca nu stim inca, si nici nu vom sti vreodata unde a fost Golgotha, cele doua locuri posibile, au fiecare pro si contra lor, iar acceptarea unuia sau a celuilalt loc, depinde strict de fiecare care simte cu sufletul, nu cum i-au fost prelucrati creierii. Sper ca te-am ajutat in pregatirea unui raspuns. Pana mi-l dai, am sa mai studiez buburuzele.
Matei 20:17 "17. Pe cand Se suia Isus la Ierusalim, pe drum, a luat deoparte pe cei doisprezece ucenici si le-a zis:" Matei 27:32 "32. Pe cand ieseau afara din cetate, au intalnit pe un om din Cirene, numit Simon, si l-au silit sa duca crucea lui Isus." Luca 19:37 "37. Si cand S-a apropiat de Ierusalim, spre coborasul Muntelui Maslinilor, toata multimea ucenicilor, plina de bucurie, a inceput sa laude pe Dumnezeu cu glas tare pentru toate minunile pe care le vazusera." Ioan 11:55 "55. Pastile iudeilor era aproape. Si multi oameni din tinutul acela s-au suit la Ierusalim, inainte de Pasti, ca sa se curete."
Ca sa ajungi in Ierusalim, trebuia sa urci. Ca sa iesi din cetate trebuia sa cobori .
Wrong!!! Ca sa sti cum sta treaba, revin la ce am mai spus, si anume, trebuie sa vezi cu ochii tai, dar si sa citesti corect. Nu-mi baga texte de coboras al Muntelui Maslinilor, ca asta e cu totul o alta poveste, sau cu urcatul si coboratul la si dinspre Ierusalim. Discutam aici de distanta si geografia dintre GABATA, locul de condamnare, si GOLGHOTA, locul executiei, care si intr-un caz si in celalalt este de cel mult 500 de metri, deci o distanta mica. Cetatea in sine nu era prea mare, ma refer aici la perimetrul interior al zidurilor. Aproximativ 1 km de la est la vest si 1,5 km de la nord la sud, dar binenteles ca orasul se intindea si in afara zidurilor. Crucificarea s-a infaptuit in afara zidului, dar la o distanta foarte mica de acesta, oricare dintre locatii ar fi aleasa. Privitor la rastignire Evangheliile sunt destul de sumare in descrierea locului, dar nici una nu vorbeste despre urcare pe un deal, sau Dealul Capatanii din traditia ortodoxa si catolica, ti,am mai scris, prima "localizare" a locului rastignirii s-a facut dupa cca 300 de ani, timp in care Ierusalimul a fost distrus aproape in intregime, iar pentru o perioada de mai bine de 100 de ani, romanii au interzis domiciliul oricarui evreu in Ierusalim, mergand inca si mai departe ca in anul 134 i-au schimbat si denumirea. Ii ziceau Aelia Capitolina. Pe locul unde Elena, mama lui Constantin, ar fi gasit din anumite povestiri ale locuitorilor de atunci, ca ar fi avut loc crucificarea, era in acel moment construit un templu al zeitei Diana, daca nu gresesc, iar ea a dispus daramarea templului sa poata onora in alta directie acel loc.Cu privire la acel loc, ii spunem traditional, exista totusi o mare problema, si anume, nu era in afara zidurilor cetatii, iar Pavel in Evrei 13:12 spune ca Isus a patimit "dincolo de poarta", ori acolo nu este documentata nici o poarta. Sunt ele si altele motive care insufla o mare indoiala a acelui loc, la care se ajunge pe drumul urcand usor. Celalalt loc, Gradina Mormantului ( youtube Garden Tomb) implineste mult mai exact putinele informatii care se dau in Evanghelii, dar acolo drumul coboara usor. Nu este acceptat in lumea catolica si ortodoxa, si in lumea lui Tinel, pentru ca atunci ar pica toata traditia de 1700 de ani, si impreuna cu ea si idolatria care se savarseste acolo. Or fara idolatrie Bisericile,, ortodoxa si Catolica, nu exista. Se desfiinteaza. Iata in mare cum stau lucrurile.
10 comentarii:
foarte fain documentarul, am sa-l postez si eu. Fii binecuvantata, shalom!
Asa mult mi-a placut ....
Fii binecuvantata!
Cella ! Iti dau o tema de casa, o reflectie asupra unei interpretari pe care vad ca si evreii astia din documentar o fac. Iata intrebarea, dar nu te grabi sa raspunzi, pentru ca as vrea sa-mi spui felul cum citesti in Scriptura: Ducandu-si crucea spre locul crucificarii, care apare a fi Locul Capatanii, sau Golgotha, Domnul ISUS a urcat, sau a coborat, (ma refer la drumul parcurs) Daca imi dai un raspuns bun, ma duc mai departe cu tine.
Un gând frumos pentru tine!!!
Am recitit pasajele din evanghelii si nu dau inca un raspuns ... dar meditez la asta ;).
Multumesc Teo Dor.
Fii binecuvantat!
Astept minunea sa-mi spui cum ai citit in Evanghelii. Nimic altceva, nu de alta, dar nici o sursa de informatie din lumea veche si pana acum, nu ofera o privire mai exacta a subiectului. Ca sa iti dai seama de logica intrebarii trebuie sa mergi si sa pasesti cu piciorul tau pe urmele posibile, altfel...
Ceeace este inca si mai interesant, este faptul ca nu stim inca, si nici nu vom sti vreodata unde a fost Golgotha, cele doua locuri posibile, au fiecare pro si contra lor, iar acceptarea unuia sau a celuilalt loc, depinde strict de fiecare care simte cu sufletul, nu cum i-au fost prelucrati creierii. Sper ca te-am ajutat in pregatirea unui raspuns.
Pana mi-l dai, am sa mai studiez buburuzele.
Matei 20:17
"17. Pe cand Se suia Isus la Ierusalim, pe drum, a luat deoparte pe cei doisprezece ucenici si le-a zis:"
Matei 27:32
"32. Pe cand ieseau afara din cetate, au intalnit pe un om din Cirene, numit Simon, si l-au silit sa duca crucea lui Isus."
Luca 19:37
"37. Si cand S-a apropiat de Ierusalim, spre coborasul Muntelui Maslinilor, toata multimea ucenicilor, plina de bucurie, a inceput sa laude pe Dumnezeu cu glas tare pentru toate minunile pe care le vazusera."
Ioan 11:55
"55. Pastile iudeilor era aproape. Si multi oameni din tinutul acela s-au suit la Ierusalim, inainte de Pasti, ca sa se curete."
Ca sa ajungi in Ierusalim, trebuia sa urci. Ca sa iesi din cetate trebuia sa cobori .
Wrong!!! Ca sa sti cum sta treaba, revin la ce am mai spus, si anume, trebuie sa vezi cu ochii tai, dar si sa citesti corect. Nu-mi baga texte de coboras al Muntelui Maslinilor, ca asta e cu totul o alta poveste, sau cu urcatul si coboratul la si dinspre Ierusalim. Discutam aici de distanta si geografia dintre GABATA, locul de condamnare, si GOLGHOTA, locul executiei, care si intr-un caz si in celalalt este de cel mult 500 de metri, deci o distanta mica. Cetatea in sine nu era prea mare, ma refer aici la perimetrul interior al zidurilor. Aproximativ 1 km de la est la vest si 1,5 km de la nord la sud, dar binenteles ca orasul se intindea si in afara zidurilor. Crucificarea s-a infaptuit in afara zidului, dar la o distanta foarte mica de acesta, oricare dintre locatii ar fi aleasa.
Privitor la rastignire Evangheliile sunt destul de sumare in descrierea locului, dar nici una nu vorbeste despre urcare pe un deal, sau Dealul Capatanii din traditia ortodoxa si catolica, ti,am mai scris, prima "localizare" a locului rastignirii s-a facut dupa cca 300 de ani, timp in care Ierusalimul a fost distrus aproape in intregime, iar pentru o perioada de mai bine de 100 de ani, romanii au interzis domiciliul oricarui evreu in Ierusalim, mergand inca si mai departe ca in anul 134 i-au schimbat si denumirea. Ii ziceau Aelia Capitolina. Pe locul unde Elena, mama lui Constantin, ar fi gasit din anumite povestiri ale locuitorilor de atunci, ca ar fi avut loc crucificarea, era in acel moment construit un templu al zeitei Diana, daca nu gresesc, iar ea a dispus daramarea templului sa poata onora in alta directie acel loc.Cu privire la acel loc, ii spunem traditional, exista totusi o mare problema, si anume, nu era in afara zidurilor cetatii, iar Pavel in Evrei 13:12 spune ca Isus a patimit "dincolo de poarta", ori acolo nu este documentata nici o poarta. Sunt ele si altele motive care insufla o mare indoiala a acelui loc, la care se ajunge pe drumul urcand usor. Celalalt loc, Gradina Mormantului ( youtube Garden Tomb) implineste mult mai exact putinele informatii care se dau in Evanghelii, dar acolo drumul coboara usor. Nu este acceptat in lumea catolica si ortodoxa, si in lumea lui Tinel, pentru ca atunci ar pica toata traditia de 1700 de ani, si impreuna cu ea si idolatria care se savarseste acolo. Or fara idolatrie Bisericile,, ortodoxa si Catolica, nu exista. Se desfiinteaza. Iata in mare cum stau lucrurile.
Iuuuhu!! Abia astept sa merg, sa vad, sa simt pe propria piele ce si cum stau lucrurile si apoi ... o sa inteleg eu mai multe ....
Oricum ... vreau sa aflu mai multe ;). Numa bine m-ati starnit ;)
Trimiteți un comentariu