vineri, 28 septembrie 2012

chag sukkot sameach!

"33 Sărbătoarea Corturilor.
Domnul i-a zis lui Moise:
34 „Spune-le israeliţilor: «În a cincisprezecea zi a acestei a şaptea luni să ţineţi Sărbătoarea Corturilor în cinstea Domnului, timp de şapte zile. 

35 În prima zi să aveţi o adunare sfântă; să nu faceţi nici o muncă obişnuită în timpul ei. 36 Timp de şapte zile să aduceţi Domnului jertfe mistuite de foc; în ziua a opta să aveţi o adunare sfântă şi să aduceţi Domnului jertfe mistuite de foc. Este o adunare sfântă; să nu faceţi nici o muncă obişnuită în timpul ei. 
...
39 În a cincisprezecea zi a lunii a şaptea, după ce aţi adunat roadele ţării, să ţineţi sărbătoarea Domnului, timp de şapte zile; atât prima, cât şi a opta zi să fie o zi de odihnă. 

40 În prima zi să luaţi fructe din pomii cei frumoşi, ramuri de palmier, crengi de pomi stufoşi şi crengi de sălcii de râu; să vă bucuraţi înaintea Domnului,Dumnezeul vostru, timp de şapte zile. 

41 În fiecare an să ţineţi această sărbătoare în cinstea Domnului, timp de şapte zile. Să o ţineţi în luna a şaptea – este o poruncă veşnică pentru toate generaţiile. 

42 Să locuiţi în corturi şapte zile; toţi israeliţii să locuiască în corturi, 43 pentru ca urmaşii voştri să ştie că Eu am hotărât ca israeliţii să locuiască în corturi, după ce i-am scos din ţara Egiptului. Eu sunt Domnul, Dumnezeul vostru.»“ 

44 Şi astfel, Moise le-a spus israeliţilor care sunt sărbătorile Domnului." Levitic 23:33-44

Isus a celebrat toate sarbatorile. Citesc despre asta in Ioan 7. A tinut ritualul, a mancat ce trebuia, s-a dus la templu, la cele trei sarbatori obligatorii, ca orice evreu. Dincolo de obligatia de a tine legea, de legalism ... vreau sa vad azi invitatia la celebrare.

Deja primesc invitatii pentru Oktoberfest, foarte curand vom avea la Iasi festivalul berii, Sarbatorile Iasului si ... alte sarbatori. Ce fac cand primesc o invitatie? Si, nu e numai o invitatie la o zi onomastica, zi de nume, aniversare de mai stiu eu care. Ma tot framant zilele astea cu intrebarea: cum reactionez cand Domnul ma invita la celebrare, festivitate? 

De ieri seara au inceput pregatirile pentru Sarbatoarea corturilor sau Sukkot-ul (Sukkot-ul începe pe data de 15 Tishrei și durează până pe 21 Tishrei (calendarul evreiesc) care în calendarul românesc cade pe data de 30 Septembrie până pe 7 Octombrie în acest an). Ce atitudine fata de sarbatoare am? Ohhh, iar sarbatoare? Ohhh ... am voie sa mananc aia sau aia. Ohhh ... confortul meu. Sarbatoarea asta e cunoscuta ca si Sarbatoarea multumirii. La noi tine o zi ... sau o bucatica infima dintr-o zi ... sau deloc desi vreau sau nu vreau ... o celebrez.

Ma lupt cu multumirea. 
Ma lupt cu bucuria.
Am descoperit ca parca imi curge in vene nemultumirea si nefericirea. Am inceput sa spun celor ce isi "varsa" nemultumirile la mine: "Nu vreau sa ascult! Am si eu suficiente nemultumiri si deja mi se amaraste sufletul de la ale mele, nu le mai vreau si pe ale tale. Spune-mi ceva de care esti multumitor!" De regula ... ceilalti raman cam cu gura cascata. "Ahhhh, da ... buna atitudine! Nu stiu acu de ce sa fiu multumitor."

De cate ori nu am participat la Ziua multumirii si musteam de nemultumire? 
De cate ori nu am participat la festivitati unde ar fi trebuit sa fiu bucuroasa si inima imi era mai amara ca pelinul si fata era acra de acream un lac de ciorba? 

Nu stiu sa celebrez, nu stiu sa ma bucur - amara descoperire. Insa, ca sa nu cad in depresie, am luat Biblia la citit, studiat si vreau sa invat. Aici descopar ca nici ceilalti nu-s mai bravi decat mine si de asta Domnul a poruncit sarbatorile cu ritualurile lor ca oamenii sa se bucure. Deci ... sunt normala. Asta e eliberator! Dar, tot nu ma opresc. Vreau sa invat sa ma bucur de festivitate, de manifestarile festivitatilor, de sarbatoare, de, participantii veniti de peste tot sau de langa mine, de ceea ce aduce fiecare, de faptul ca ma pot opri ca sa multumesc, ca am timp sa scot amaraciunea si sa ma bucur, sa las bucuria sa imi cuprinda fiinta. 

Vine Domnul! Si vreau sa invat de aici cum sa ma bucur la festivitate, la petrecere, la nunta ... 

Pana atunci, plang cu cei ce plang si ma bucur cu cei ce se bucura, fug de nemultumiti, acriti, amarati. (Amarati -  nu din cauza necazurilor ci ca le place sa isi manance propria amaraciune si se complac acolo.)

Nu am cort - desi mi-as dori sa celebrez la propriu sarbatoarea asta - dar,  vreau sa ma bucur de ea, de semnificatia ei, de roadele cu care ne-a binecuvantat Domnul, de invitatia ce mi s-a oferit, de faptul ca sunt in viata, aud, vad, ma misc, miros, simtul tactic e inca viabil, am un Tata MINUNAT, am un MANTUITOR si motivele curg ...

6 comentarii:

Bat Melech בת מלך spunea...
Acest comentariu a fost eliminat de autor.
cella spunea...

Cristina,
de ce ai sters comentariul?

A.Dama spunea...

chag sukkot sameach!

Complicat mai suna!
Da' ii cu voie buna!

:)

cella spunea...

Voia buna e obligatorie la sarbatoare ;))

h trebuie sa fie din gat ca sa sune bine ;))
ia incearca!
iti iese?
;))

Bat Melech בת מלך spunea...

Cella, pentru ca era doar pentru tine si am vazut ca ai schimbat. Fii binecuvantata si cand incepe sukkot-ul am sa-ti urez chag sukot sameach :)

cella spunea...

Toda raba!