luni, 31 ianuarie 2011

moartea in viata

Am gasit tot felul de metode de a citi Biblia. Fie intr-un an, in jumatate de an, in patru luni, din Vechiul si Noul Testament, la rand, ... si tot felul de metode. Anul asta insa ... mi-am facut eu o metoda. Vreau sa citesc si sa ma opresc asupra personajelor, sa caut informatii despre ele, sa vad ce se mai spune despre ele, care e rolul lor in societate si in planul Lui Dumnezeu ...
Sunt cateva personaje care imi dau batai de cap: fetele lui Lot si ce au facut ca sa aibe copii, dusmania dintre Lea si Rahela si altele ... dar azi am ajuns la Tamar.
Iuda are trei copiii si decide sa ii aranjeze casatoria lui Er, cel mai mare dintre ei. Am gasit intr-o sursa ca acesta nu voia sa o lase pe nevasta-sa insarcinata ca sa ramana frumoasa. Biblia spune numai ca nu era placut Domnului si a fost omorat. Aici, in casa lui Iuda se da legea leviratului sau apare prima data mentionata. Adica daca erai casatorita cu un barbat si el murea, trebuia sa te casatoresti cu fratele lui si primul copil era de fapt al celui decedat si apoi ceilalti erau al celui de drept. Legea asta era ca sa ramana mostenirea in familie.
Er moare si Onan, frate-su accepta sa o ia pe Tamar de sotie insa acesta inventeaza planning-ul familia si nu vrea ca fiul lui, sa fie de fapt al fratelui sau. Dumnezeu il omoara pentru asta.
Iuda mai are un baiat si ii spune Tamarei sa mearga la taica-su inapoi pana va creste Şela (sau Shua in varianta in engleza). Numai ca acesta creste si Iuda amana casatoria de teama sa nu ii moara si acest ultim copil. Intre timp, lui Iuda ii moare sotia si dupa zilele de jale impreuna cu prietenul sau coboara la cei ce ii tund oile. Vestea asta o aude si Tamar care isi schimba hainele de vaduva cu altele, isi pune val pe fata si se aseaza" la intrarea in Enayim, care se afla in drum spre Timna". Socrul sau o vede si ii cere sa intre la ea. Ii cere un zalog pentru asta, Iuda i-l da fara sa stea prea mult pe ganduri.
Siiiii, Tamar ramane insarcinata.
Iuda afla ca Tamar se prostituase si ca acum e insarcinata. Pfuuuuu! "Sa fie scoasa afara si arsa!". Inainte de a fi arsa, Tamar scoate zalogul si le trimite lui Iuda ca sa gaseasca omul cu care aceasta "pacatuise". Nu se astepta Iuda la asta si Tamar nu mai este arsa. Iuda isi recunoaste vina, el era vinovat de ceea ce se intampla.
Tamar e insarcinata cu gemeni: Pereţ si Zerah.
Cand omul decide ca altcineva sa fie ars, ucis iar Dumnezeu decide ca acela sa traiasca ... "vinovatul" va trai si va fi o binecuvantare. El are puterea de a schimba moartea in viata.
Am o curiozitate in ce il priveste pe Pereţ asta. La nasterea lui Obed, Rut primeste o binecuvantare ce mi se pare ciudata: "Fie familia ta, prin urmaşul pe care ţi-l va da Domnul din această tânără, ca familia lui Pereţ care i s-a născut lui Iuda din Tamar." Rut 4:12. Oare cum o fi fost familia lui si atmosfera din ea de a ajuns sa fie dorita ca binecuvantare?
In genealogia lui Christos gasesc: Avraam si Sara, Isaac si Rebeca, Israel si Rahela, Iuda si Tamar, ... .
Doamne ... ceva nu-i in ordine aici. Cum adica Iuda si Tamar? Hai sa fim seriosi! Nici chiar asa ... Treaba asta nu e chiar asa de frumoasa si trebuie sa fie dosita, nu e de aratat in public ... sa nu-mi spui ca mai ai si alte surprize in genealogia lui Isus. Ceeeee? O ce? O prostituata? Pe Rahav? Hai Doamne ... Apoi Rut. Asta e moabita ... n-are nici o treaba cu poporul Tau. Batsheba? Si pe aia? Doamne ... dar Tu stii cat a avut David de suferit de pe urma povestii aleia de dragoste ... chiar trebuie inclusa in genealogia lui Christos?
Invat de aici ca oricare mi-ar fi starea, oricare mi-ar fi trecutul, oricare mi-ar fi pozitia in societate, niciodata nu sunt prea jos ca sa fiu folosita in planul Lui Dumnezeu. El intervine providential folosindu-se de slabiciunile mele, de trecutul meu, de pozitia mea pentru a-si arata harul, puterea, dragostea, mila, indurarea slava. Sunt gata sa ma las la dispozitia Lui ?

Niciun comentariu: