luni, 5 decembrie 2011

ipocrizie in timp de foamete

"După mai mult timp, Ben-Hadad, regele Aramului, şi-a adunat întreaga oştire, a înaintat şi a asediat Samaria. Din cauză că asediul s-a prelungit, foametea în Samaria a devenit foarte mare, astfel încât un cap de măgar a ajuns să valoreze optzeci de şecheli de argint, iar un sfert de cab de găinaţ de porumbel – cinci şecheli. Şi în timp ce regele lui Israel trecea pe zid, o femeie a strigat:
- Salvează-mă, o, rege, stăpânul meu! 
Dar el i-a zis: 
- Dacă nu te salvează Domnul, cu ce te-aş putea salva eu? Cu ceea ce este în arie sau în teasc?
Apoi regele a continuat: 
- Ce problemă ai? 
Ea a răspuns: 
- Această femeie mi-a zis: „Dă-l pe fiul tău ca să-l mâncăm astăzi, iar pe fiul meu îl vom mânca mâine.“ Noi l-am fiert pe fiul meu şi l-am mâncat. Iar în ziua următoare, când i-am zis: „Dă-l pe fiul tău ca să-l mâncăm“, ea şi-a ascuns fiul.
Când a auzit regele cuvintele femeii, şi-a sfâşiat hainele în timp ce era încă pe zid. Atunci oamenii s-au uitat şi au văzut că pe trup avea un sac." 2 Regi 6: 24-30.

Ben Hadad nu le arunca pietre, nu darama zidul, nu facea de fapt  ... nimic. A inconjurat cetatea Samaria si a asediat-o. Si, stiu ca aici locuia regele Ioram. Na, in cetatea unde statea regele erau provizii berechet. Pe langa casa regala, mai era armata regelui si armata care trebuiau hranite. 

Un cap de măgar a ajuns să valoreze optzeci de şecheli de argint sau un kilogram, iar un sfert de cab  inseamna 0.3 litri de găinaţ de porumbel sau ceapa salbatica – cinci şecheli sau 60 grame de argint. Sa dai pe un cap de magar un kilogram de argint? Pe o legatura de ceapa salbatica atata argint? Foamea aduce disperarea si Domnul i-a atentionat despre asta inca de pe vremea lui Moise.

"În dezastrul şi în strâmtorarea în care te va aduce duşmanul tău, te vei hrăni cu rodul pântecelui tău, carnea fiilor şi a fiicelor tale, pe care Domnul, Dumnezeul tău, ţi i-a dat. Bărbatul cel mai delicat şi mai sensibil dintre ai tăi va privi cu răutate la fratele lui, la femeia care se odihneşte la pieptul lui şi la copiii pe care i-a lăsat să trăiască şi nu le va da nimic din carnea copiilor cu care se hrăneşte, pentru că nu-i va mai rămâne nimic din cauza dezastrului şi a strâmtorării în care te vor aduce duşmanii tăi, în toate cetăţile tale.
Femeia cea mai delicată şi mai sensibilă – care, de delicată şi de sensibilă ce era, nu ştia cum să calce mai fin cu piciorul pe pământ – va privi cu răutate pe bărbatul de la pieptul ei, pe fiii şi pe fiicele ei şi nu le va da nimic din resturile ieşite, după naştere, dintre picioarele ei sau din copiii pe care îi va naşte, pentru că îi va mânca pe toţi în ascuns în timpul dezastrului şi a strâmtorării în care te vor aduce duşmanii tăi, în cetăţile tale.
Dacă nu vei păzi şi împlini toate cuvintele acestei Legi, scrise în cartea aceasta, temându-te de acest Nume slăvit şi înfricoşător – al Domnului, Dumnezeul tău atunci Domnul te va lovi, în chip nemaiauzit, pe tine şi pe urmaşii tăi, cu plăgi adânci şi îndelungate şi cu boli grave şi prelungite." Deuteronom 28:53-57.

Ioram, regele din Israel, era pe zid. Poate avea treaba pe acolo, poate trebuia sa dea niste ordine, poate i se acrise de plangerile pe care le tot auzea de la unu sau de la altu. Nu avea timp sa studieze legea si poruncile Domnului ... pentru ca avea idolii lui. Dar in ziua aceea avea sa descopere ca Domnul te lasa sa ajungi in halul acela pentru ca nu asculti, nu vrei sa stii de El, il scoti din viata ta. Cand aude femeia plangandu-se imediat ii raspunde ca daca Dumnezeu nu o ajuta, el cu ce sa ajute? Nu are cum sa o ajute insa el trebuie sa dea bine la imagine si e dispus sa o asculte. Cu alte cu cuvinte tot Dumnezeu e vinovat de asediu, de foamete, de tot si de toate.

Ca situatia sa fie si mai dramatica isi rupe haina. Ioram e atat de ipocrit la faza asta de numa. Pe sub haina regala e imbracat cu sac. Isi rupe haina si toti vad ca e imbracat in sac, vrea ca toata lumea sa stie ca el nu ii poate ajuta, ca e in situatia in care e la fel ca si cel mai flamand si necajit om, ca nu e in puterea lui sa ii ajute. 

In Deuteronom 28 gasesc scrise binecuvantarile si blestemele care vin in urma ascultarii sau neascultarii. Nu pot sa nu ma intreb de ce uneori preferam sa mancam urmarile blestemului cu polonicul in loc sa primim binecuvantarile si sa ascultam?

Niciun comentariu: