miercuri, 17 august 2011

ascult neascultand

Cand se vorbeste despre ascultare, mereu ma intreb de ce se tot bate atata apa in piua? Ok, ascult ... nu se vede? De ce tot trebuie sa se insiste atata? Doar nu-s surda? Si ca sa fie cu varf si indesat, se repeta ideile, se spun povesti si povestioare ... ca poate, poate se va prinde ceva. 


Astazi insa am descoperit ca oricat de mareata m-as da eu ca ascult ... n-o fac in totalitate. Fac exact ca Solomon si toata trupa de eroi de pe paginile Bibliei. Lui Solomon i s-a spus, repetat din nou si din nou sa asculte, mediteze, insuseasca, implineasca legile si poruncile Domnului, sa respecte legamantul facut cu David si cu el. Daca nu ... "voi smulge regatul de la tine". Aparent, Solomon a ascultat, a zidit casa, a judecat corect, intelept, drept .... a adus jertfe, s-a inchinat Lui Dumnezeu. E drept ca doi oameni i-au stat in coasta mereu si i-au facut viata amara. Doar cateva cuvinte ni se spune despre ei in capitolul 11 insa suficient sa inteleg ca "l-au mancat" pe Solomon. 


Apare insa un alt personaj de la care vad cum aparent asculta insa in realitate nu o face. E vorba de coorodonatorul resurse umane pentru casa lui Iosif, Ieroboam, fiul lui Nebat si Teruia. Domnul coordonator era singur pe camp cand se intalneste cu profetul Ahia si "Atunci profetul Ahia a luat mantaua de pe el, a rupt-o în douăsprezece bucăţi şi i-a zis lui Ieroboam: „Ia-ţi zece bucăţi, căci aşa vorbeşte Domnul, Dumnezeul lui Israel: «Voi rupe regatu din mâinile lui Solomon şi-ţi voi da ţie zece seminţii. Dar lui îi va rămâne o seminţie datorită robului Meu David şi datorită cetăţii Ierusalim, pe care am ales-o dintre toate seminţiile lui Israel. Voi face aceasta pentru că M-a părăsit, pentru că s-a închinat la Aştoret, zeiţa sidonienilor, lui Chemoş, zeul moabiţilor, şi lui Moleh, zeul amoniţilor, şi pentru că nu a umblat în căile Mele, ca să facă ceea ce este drept înaintea Mea şi să păzească legile şi hotărârile Mele, ca David, tatăl lui. Însă nu voi lua întregul regat din mâinile lui Solomon, pentru că l-am numit domnitor toată viaţa lui, datorită robului Meu David, pe care l-am ales şi care a păzit poruncile şi legile Mele. Voi lua regatul din mâinile fiului său şi-ţi voi da ţie zece seminţii. Însă îi voi da o seminţie fiului său, pentru ca robul Meu David să aibă întotdeauna o lumină înaintea Mea, la Ierusalim, cetatea pe care am ales-o pentru a-Mi pune Numele acolo. Iar pe tine te voi lua şi vei domni peste tot ce-ţi va dori sufletul! Vei fi rege peste Israel! Dacă vei asculta de tot ceea ce-ţi voi porunci, dacă vei umbla în căile Mele şi vei face ceea ce este drept înaintea Mea, păzind legile şi poruncile Mele, aşa cum a făcut robul Meu David, atunci voi fi cu tine, îţi voi zidi o casă statornică, ca aceea pe care i-am zidit-o lui David, şi-ţi voi da ţie pe Israel. Îi voi smeri prin aceasta pe urmaşii lui David, dar nu pentru totdeauna.»"


Cumva e alambicat textul. Incepe prin a spune ca a facut mult rau acest Ieroboam, apoi se intalneste cu profetul, primeste profetia, afla si Solomon despre profetie, cauta sa il omoare pe Ieroboam si acesta fuge in Egipt, Solomon moare. Insa daca chiar vreau sa aflu ce vrea sa spuna textul trebuie sa gandesc un pic. Corodonatorul resurselor umane din casa lui Iosif se intalneste cu profetul, primeste profetia si aude ce va primi insa restul profetiei o aude numai profetul Ahia din Silo ca Ieroboam era in pauza de gandire, visare.Wow! Wow! Wow! Va fi rege! Va lua locul lui Solomon, in capul lui deja explodau ideile ... nici nu-l mai vedea bine pe Ahia. Vedea carele, slujitorii, se vedea dand ordine ... Ihaaa! Ce era in capul lui.


Numai ca primea toate astea cu o conditie: sa asculte de tot ce ii spunea Domnul. O face? Nu ... asa incepe de fapt relatarea despre el. "Apoi, slujitorul lui Solomon, Ieroboam, fiul lui Nebat, un efraimit din Ţereda, a cărui mamă era Ţerua, a ridicat mâna împotriva regelui. Iată cu ce prilej a ridicat el mâna împotriva regelui: Solomon zidea Milo şi astupa spărturile cetăţii tatălui său, David."


Il las pe Ieroboam si ma uit la mine. Ca sa Il cunosc pe Dumnezeu trebuie sa citesc Biblia insa nu ca pe o poveste de adormit copiii. Ci ca pe o carte care ma ajuta sa Il descopar pe Dumnezeu, o carte de unde aflu cum a lucrat, ce a facut, cum a spus, ce a spus. Dar ca sa aflu toate astea, trebuie sa vreau sa o fac. Sa imi iau timp sa aflu detaliile, sa aranjez povestea in asa fel incat sa capete sens, sa ma rog sa imi arate Domnul amanunte care la prima si a nspea vedere nu apar. 


Si totusi, cu toate astea pot sa nu ascult. Imi spune Domnul ceva si eu ma agat numai de ce imi place mie si atat. Nici macar nu se prinde de mine restul. Conditia ca sa primesc ce spune Domnul nu o aud si ma enervez, Il trag pe Domnul de maneca, ma trag de sireturi cu El, Il iau la zor ca nu isi face partea, ca nu isi tine promisiunea  ... Eu vreau implinit ce mi-a spus! Ma asez in fund ca un copil razgaiat si bat din picioare urland: Eu vreau ce mi s-a promis. 
Dar, trebuie sa asculti tot.
Nu ma intereseaza. Eu vreau ce mi s-a promis. Vezi cum esti Doamne? Numa cu cei din vechime faceai asa. In epoca noastra moderna nu mai faci la fel. Ma indoiesc ca lucrezi la fel. Pun la indoiala Cuvantul Tau ca Tu ce ai promis duci la bun sfarsit. Si fac asta pentru ca de fapt eu nu ascult TOT, nu aud ce vrei Tu sa spui.

6 comentarii:

Livius spunea...

Bine zici, dac'ai asculta, nu ti s-ar repeta de atatea ori ce este important sa implinesti, dar pentru neascultare se tot repeta pana la un punc. De acolo, punct. Rabdarea Domnului s-a gatat, iar noi sarmanii tragem consecintele.

Apropo! Sti ce ne desparte de Dumnezeu? "O inima rea si necredincioasa" Nimic altceva... De'aia pune Domnul asa mare pret pe ascultare.

cella spunea...

Uoooof, inima asta ...
Acum insa sunt in proces de desfundare de urechi si ascultare a TOT.

Unknown spunea...

deci ca sa poti asculta trebuie sa auzi ce ti se spune..Buna ziua! sau Clar! :)

cella spunea...

Cam asa ... trebuie sa iti deschizi urechile.
Dar si urechile inimii trebuie curatate, spalate ...

Oana spunea...

Să audă şi urechile inimii... ce ideal!
Frumos, Cella.

cella spunea...

Oana draga,
dupa cum vezi si eu imi spal urechile;)) inclusiv pe cele ale inimii, ca tare-s infundate uneori (sau de cele mai multe ori).