sâmbătă, 5 martie 2011

amalgan de spiritual, vrajitorie, traditie si legalism

Azi e sambata si sunt trei ceasuri rele. In ziua de luni nu se ingroapa mortii si nu se fac cumparaturi ca sa nu cheltui toata saptamana. Ti-a trecut prin fata o pisica neagra? Pfoailei .... asta aduce ghinion. Scuipa-ti in san ca sa ii tai calea ghinionului. O femeie nu are voie sa taie pasari ca nu stiu ce se intampla.Cand ploua tare si fulgera trebuie sa infingi un cutit mare in pamant ca Sfantu Ilie sa isi abata fulgerele, tunetele si apa pe alte plaiuri. Nu cumva sa calci vreo sarbatoare ca numa ghinion ai. Sa nu tii nu stiu ce floare in casa ca din cauza ei divortezi sau nu te casatoresti, aduce ghinion. S-a uitat cineva lung la tine? Oooh! Te-a deocheat si trebuie sa iti legi un fir rosu la mana si sa iti faci nu stiu ce incantatii. Daca ai incuiat casa sa nu te mai intorci inapoi ca ai uitat ceva ca ai ghinion.
Sunt multe "reguli" din acestea dupa care traim si ne ghidam viata. Daca se intampla stiu eu ce, imediat mi se serveste o regula din asta si tot ceea ce pot sa fac este sa tac. Insa ... cum sa tac? Care sunt cele trei ceasuri negre ale zilei de sambata? Cand ma enerveaza nu stiu care e ceas rau? Ele sunt unul dupa altul sau ... dimineata, la pranz si seara? Cine spune care sunt? Ce vina are biata pisica ca e neagra? Ca seamana cu dracul? Ei, hai sa fim realisti. E o pisica ca oricare alta ce are chef sa se plimbe. In unele sarbatori pot manca nu stiu ce, in altele nu. Daca nu stiu ce trebuie sa mananc e ghinion? E pacat? Sau ce e?
Daca te doare capul foarte tare esti deocheat. Serios? Ia bea niste apa ca e posibil sa fii cam dezhidratat, ia si un calmat daca chiar nu trece.
Un amalgan de spiritualitate, vrajitorie, legalism, superstitii, traditionalism. Primesc pe e-mail cam in fiecare ora  cate un e-mail cu ultimele stiri si in una din ele citeam ca nu stiu ce doamna vazatoare spunea ca Teo Trandafir va muri din cauze medicale. Dupa o ora, medicii anunta punctul lor de vedere. Pe cine sa crezi? Pe doamna vazatoare sau pe doctori? Cand a murit Madalina Manole o alta vazatoare celebra povestea ca s-a intalnit cu sufletul ei si imi povestea cineva cu atata patos cum spunea aceasta doamna si ce vorbise cu ea. Am intrerupt-o intreband-o: credeti ca aceasta doamna s-a intalnit cu sufletul ei? Da sigur! Sunt oameni ce au puteri supranaturale. Am incercat sa ii spun ca asta e vrajitorie si a chema duhul mortilor se numeste vrajitorie si Biblia spune ca e pacat. "Dar, stiti ca uneori spun adevarul." "Da, dar tot vrajitorie este."
Provin din familie evanghelica si multe din ritualurile celorlate denominatiuni imi sunt cam necunoscute. Eram la biserica de casa si o doamna mai in varsta, ne povestea ca ea crede ca Dumnezeu ii raspunde si ii arata lucrurile. A fost la un preot si i-a deschis cartea si i-a spus tot. Imediat mi s-a aprins beculetul si cum nu pot tacea, o intreb: "Nu va suparati, dar ce inseamna sa va deschida cartea?". M-a privit socata si cu un dispret de sa il tai cu cutitul: "Dumneavoastra nu stiti ce inseamna sa ti se deschida cartea?". Am trecut peste dispretul ei vadit si ii spun ca nu. I s-a explicat ca e o practica vrajitoreasca insa avea argumente pentru ceea ce credea, pentru setul ei de credinte.
A doua zi intreb o colega daca a fost la preot sa ii deschida cartea si mi-a zis ca da si inca nu pe bani putini. "Dar, stii ca asta e vrajitorie?""Normal ca stiu! Toata lumea stie. Insa voiam sa imi aflu viitorul!".
Am gasit pe youtube o emisiune facuta de postul de televiziune Acasa care avea ca subiect chiar deschisul cartii.



Ce sa cred? Ce este Adevarul? Care este Adevarul? Unde este Adevarul? Nu cumva reactionez ca si Pilat in sala de judecata? Intreb ce este Adevarul si nici macar nu astept sa aud raspunsul lui Isus? Ce spune Biblia? Adevarul este Isus. Cred ce spune Isus? Sau cred ce spune traditia, superstiitia, ceea ce mi se pare spiritual?
"Dacă rămâneţi în Cuvântul Meu, atunci sunteţi într-adevăr ucenicii Mei. Veţi cunoaşte adevărul, iar adevărul vă va elibera. " Ioan 8:31-32

Spiritualitatea nu imi arata Adevarul. Traditia are adevarul ei, superstitiile si l-au creat pe al lor, legalismul scoate textul din context facand un pretext pentru ceea ce considera set de reguli adevarate. Unul singur este Adevarul? Iar acest Adevar este viu, este Dumnezeu. Il pot cunoaste si cunoscandu-l pot fi libera. 
Doamne, multumesc ca L-ai trimis pe Isus pe pamant ca sa imi arate ca El e Adevarul, prin El pot fi libera. 

2 comentarii:

vorbeşte peste veacuri spunea...

si ne miram de ce e tara noastra sub blestem...cred ca daca Dzeu ar spune ceva peste Romania ar nimici :(

cella spunea...

Eu cred ca beneficiar de indurare si har ...