miercuri, 29 iunie 2011

tragedie in familia regala

Ca sa inteleg mai bine cine si care sunt personajele din Biblie, trebuie sa imi fac scheme care sa imi lege personajele unele de altele. In 1 Cronici 2 gasesc numele la toata familia lui Isai.
Frati
David
Surori
Eliab
Abinadab
Shimei
Netanel
Radai
Ozem
Teruia
Abigail


Ionadab




Abisai
Ioab
Asaiel
Amasa
In 1 Samuel 18, 25:39-44, 2 Samuel 2:2, 3:2-5, 2 Cronici 3:1-9 gasesc numele a sapte dintre sotiile lui David si numele copiilor lor.

1 Samuel 18
Ziklag/Hebron
Hebron
Michal
Ahinoam
Abigail
Maacah
Haghita
Abital
Eglah
x
Amnon
Chileab
Absalom
Tamar
Adonia
Shefatiah
Itream

Povestea despre David merge mai departe si in acest capitol vad tragedie dupa tragedia in familia regala. Primul nascut al lui David e indragostit de Tamar. Tamar nu e una din tinerele din Israel, este sora lui dupa tata. Legea spune clar in Levitic 20 cu 17: "Dacă un om o va lua pe sora sa, fiica tatălui său sau fiica mamei sale, şi-i va vedea goliciunea, iar ea îi va vedea goliciunea lui, fapta aceasta este o urâciune; să fie nimiciţi amândoi sub privirea poporului lor. El a descoperit goliciunea surorii lui şi, prin urmare, trebuie să-şi poarte pedeapsa." Numai ca Amnon nu e interesat de ceea ce spune legea. El vrea una si buna: sa se culce cu sora lui Tamar, altceva nu il intereseaza, pasioneaza. Nu mai are alt subiect la care sa se gandeasca. Pasiunea asta il imbolnaveste, secatuieste. Il inebuneste si mai tare faptul ca Tamar era decisa sa ramana virgina pana la casatorie. Verisorul lui, Ionadab il observa, realizeaza ca ceva nu e in regula, afla despre ce e vorba si ii ofera casa lui pentru a putea discuta cu Tamar aceasta chestiune. Nu ii da indicii clare, nu il sfatuieste sa o violeze insa nici nu face nimic ca sa descurajeze. 
Amnon se preface ca e bolnav de numa in casa lui Ionadab, David vine sa il viziteze si il roaga sa o lase pe Tamar sa vina sa ii faca ceva de mancare. Oare ce a fost in capul lui David? Oare chiar nu i-a trecut prin cap ca scena se repeta? Se pare ca nu. Da ordin sa fie trimisa Tamar la Amnon. Aceasta ajunge si ... nu cred ca acasa la David se indeletnicea cu gatitul insa Amnon cere ca ea sa ii gateasca ceva si el sa o vada facand asta. Mancarea e gata insa el refuza sa manance. Oare ce era in mintea lui Tamar? Dar al servitorilor care il vad pe acest tanar in calduri? Ionabad plecase in concediu? Servitorii se prostisera cu totii?
Dintr-odata Amnon prinde puteri si urla sa iasa toti servitorii afara iar el ramane singur cu Tamar. Nici unul nu spune nimic si executa ordinul. Nu i-a trecut nimanui prin cap nimic? Chiar asa naivi erau? Amnon nu o cere in casatorie ci abrupt si brutal ii cere sa se culce cu el. Ea refuza, ii aminteste de ceea ce spune legea insa .... mai putea el de lege, el stia ce vrea. O voia pe ea, atunci si acolo. Tamar insista sa vorbeasca cu David, sa ceara sa ii fie data de sotie numai sa nu isi duca planul de acum la capat. Amnon nu vrea sa o ia de sotie, el vrea acum sa aibe relatii sexuale cu ea. Nu o vrea de sotie. Tamar incearca sa ii spuna ca din fiul regelui va ajunge un nenorocit, un blestemat in Israel. Nici nu ii pasa, el stia ce vrea si o voia atunci. Degeaba incearca fata sa se impotriveasca ... si o violeaza.
Isi satisface pofta si imediat ce termina, pasiunea i se schimba in ura. Nu vrea sa o mai vada in fata ochilor si o da afara. Ea refuza sa iasa insa cheama slujitorii sa o alunge ... Tamar venise imbracata cu o haina frumoasa, decorata special pentru fetele regelui si in timp ce iese alungata din casa isi rupe haina, isi presara cenusa in cap si pleaca tipand. Se intalneste cu fratele ei Absalom care afla despre tragedie. O sfatuieste sa taca, sa tina secretul in familie, sa ascunda pacatul si o tine la el in casa. Insa din acea zi nu mai vorbeste deloc cu Amnon.
David, regele, tatal acestor trei personaje afla despre tragedie si raman socata de reactia lui: "Când regele David a auzit ce s-a întâmplat s-a mâniat foarte tare. " Si atat. Amnon trebuia ucis cu pietre conform legii. Numai ca taica-su se manie, e gata sa explodeze ca un Pepsi agitat si atat. Nu il ia la intrebari pe nesimtitul de Amnon, nu ii spune nimic, nu il confrunta. Nu il ia la zor pe Absalom ca nu mai vorbeste cu frate-su, Amnon.
Timp de doi ani de zile, Absalom cloceste un plan. Ionadab - siretul si oportunistul verisor- se prinde repede de ce se planuieste insa nu spune nimic ... nimanui. Si, Absalom da o petrecere. Cred ca e undeva in timpul verii, la finalul secerisului si tunsul oilor. Isi cheama toti fratii si pe David. Insa Dvaid nu vrea sa vina, se scuza ca ar fi prea multi de cazat, prea multa mancare de facut ... insa la insistentele lui Absalom ii trimite pe totii baietii lui si ii da si binecuvantarea pentru aceasta petrecere. 
Absalom isi instruise slujitorii sa astepte ca Amnon sa se imbete putin si sa il omoare. Acelasi scenariu ca si la taica-su. Urie era in razboi si a fost pus in prima linie, Amnon e la petrecere si slujitorii sa il omoare. Ordinul e dat de fiul regelui si trebuie executat.
La David ajunge vestea ca toti fii regelui au fost omorati de Absalom. Insa ca prin farmec apare Ionadab si il linisteste pe David spunandu-i ca numai Amnon a fost ucis. De unde stia el? Nu fusese la petrecere. Intre Ierusalim si Baal-Hator sunt cam 20 de mile distanta si ca sa vii calare pe magar de acolo iti ia ceva vreme. Insa sa nu uit ca Ionadab stia cine l-a sfatuit atat de bine pe Amnon, il vazese pe Absalom cum a reactionat ... era clar cand s-a luat decizia ca Amnon sa fie ucis; cu doi ani in urma ...
Acelasi scenariu, scena si personajale sunt diferite si le gasesc in capitolul anterior. Oare David pentru ca se simte cu musca pe caciula nu are curajul sa il ia la rost pe Amnon? Nici un barbat cu capul pe umeri nu se gaseste in palat ca sa vorbeasca cu Amnon? Nimeni nu ii explica acestui tanar infierbantat nimic? David nu se prinde chiar deloc de ce masinarii are in cap ficior-su? 
Vad aici ca nu tot ce se scrie, spune, povesteste ca e dragoste e chiar dragoste. Dragostea de aici e de fapt pasiune si pofta nebuna a unui tanar cu hormonii in fierbere care nu si-a gasit un om cu capul pe umeri care sa il invete sa isi stapaneasca pofetele. Nenorocirea mare e ca nici in zilele noastre situatia nu e mai roza. Nu mai sunt oameni cu capul pe umeri care sa puna piciorul in prag si sa spuna ferm: e pacat! Oare de ce?
Dumnezeu e acelasi, ceea ce a spus atunci nu si-a schimbat sensul si semnificatia. Christos a venit pe pamant si a murit ca sa rupa puterea mortii, sa imi dea putere sa rezist in fata ispitelor de orice natura ar fi ele. Imi da putere numai daca ii cer putere sa ma impotrivesc, sa stau ferma in deciziile luate. Daca nu o cer atunci am parte de tragedii ca cea din familia regala.

2 comentarii:

Daniel Branzai spunea...

Am sa-te citez cu material cu tot intr-una din cartile mele viitoare care va fi un comentariu la Samuel 1 si 2.
Ma lasi? Pleeeeease, pleeeese!

cella spunea...

Da sigur ca da ;)),
Realizez din nou cat de bine seman cu David si cat de multe pot sa invat de la el ...