vineri, 6 aprilie 2012

mediu profetic

Am vrut sa meg mai departe in Isaia insa mai aveam o parte din studiul "Profetul - om, mesaj, mediu". Ma gandisem sa trec peste "mediu" insa recitind studiul am realizat ca e important sa stiu cum primeau profetii mesajul ce il aveau de dus poporului sau unei anume persoane. In ziua de azi mai aud de profeti si ... pe mare parte din ei ii aseaman cu Mama Omida (gicitoare ce avea afise postate peste tot).

Iosif, fiul lui Iacov, nepotul lui Avraam a fost scos din inchisoare ca sa interpreteze visul lui Faraon. Dar, nu vreau sa uit ca pe cand era acasa, dupa fusta lui taica-su, el avusese niste vise care au intaritat pe fratii lui putin spus mult. Drept urmare l-au vandut. Doar Iacov pastra acele cuvinte in inima lui. Iosif nu a povestit ce a visat numai ca sa se afle in treaba, a stiut cumva ca acele vise nu sunt doar vise. La acel moment insa ... nu le-a priceput nimeni ...

Ezechie, Isaia, Daniel, Petru, Ioan au avut o viziune sau o serie de viziuni. Ei insa au inteles de unde erau, stiau de la cine vin. Erau incredintati ca sunt de la Domnul. Problema mare a lor era cum sa duca mesajul exact, sa nu il schimbe, modifice, sa nu ii dea alte conotatii, sa nu dea prilej la alte interpretari.

Deuteronomul 18:18 "18 Le voi ridica, din mijlocul poporului lor, un Profet asemenea ţie. Voi pune cuvintele Mele în gura Lui, iar El le va vorbi tot ceea ce-I voi porunci. " Daca astazi am in fata Biblia, transmisa cu acuratete, e pentru ca diversi profeti au avut ca grija sa duca mai departe mesajul din partea Domnului. Cuvantul a fost pus in gura lor de catre insusi Dumnezeu si l-au spus tare, frumos, raspicat poporului. Nu au indulcit nimic, nu au cautat sa linguseasca pe nimeni, sa spuna ce place urechilor sa auda si inimii sa creada.

Profetul primea mesajul direct de la Domnul si il ducea poporului. De regula erau folosite cuvinte clare si precise, cu inteles verbal si spiritual. Preocuparea profetului era sa duca exact acelasi mesaj din partea Domnului "Asa vorbeste Domnul!"
Isaia 45:23-24 "23 Am jurat pe Mine Însumi; gura Mea a rostit, cu dreptate, un cuvânt ce nu va fi retras: orice genunchi se va pleca înaintea Mea, şi orice limbă va jura, 24 spunând despre Mine: ‘Numai în DOMNUL este dreptate şi putere!’». Toţi cei ce au fost mâniaţi pe El vor veni la El şi vor fi făcuţi de ruşine. "
Isaia 55:10-11 "10 Căci, aşa cum ploaia şi zăpada coboară din ceruri şi nu se întorc înapoi până nu udă pământul, făcându-l să rodească şi să încolţească, dând sămânţă semănătorului şi pâine celui ce mănâncă, 11 tot aşa este şi cu al Meu Cuvânt, care iese din gura Mea: nu se va întoarce la Mine fără rod, ci Îmi va împlini dorinţa şi va reuşi în lucrul pentru care L-am trimis."
Vreau sa nu uit ca la creatie Dumnezeu, adica Isus, a rostit cuvinte si lucrurile s-au infaptuit, creat, aparut (Geneza 1).

Cel mai greu mi se pare sa citesc si sa descifrez pasajele in care sunt folosite simboluri sau in care profetul a a actionat simbolic (Isaia, Ieremia, Daniel, Apocalipsa). Actiunile nu proclamau mesajul ci amplificau puterea cu care erau rostite.
Unele dintre mesaje au fost puse in forma scrisa si le avem si noi azi in intregime.
Un alt lucru care mi-a dat de gandit a fost faptul ca personalitatea profetului nu a fost schimbata ... nu i-a fost "spalat creierul", nu a avut deviatii de comportament. Nu, nici vorba de asa ceva. Dumnezeu a folosit trasaturile acelui profet care s-au potrivit perfect cu mesajul care era de dus. Caracterul lor a relevat parte din caracterul Lui Dumnezeu.
Osea a trebuit sa isi de nevasta o curva care l-a lasat de cateva ori. De acolo pot sa vad dragostea Lui Dumnezeu pentru oameni, pentru cei pe care societatea nu da doi bani gauriti ...
Dar pot sa vad si la Ieremia ... despre care mi se spune ca era un om rabdator. Invat de aici ca Dumnezeu are indelunga rabdare.

Oamenii acesti nu au fost simple marionete pe scena lumii, marionate uitate in timp, oameni de care nu isi mai aminteste nimeni. Nuuuuu, numele lor sunt inscrie pe un panou de onoare (Evrei 11), panoul al martirilor, panou al oamenilor credinciosi, curajosi sa duca mesajul indiferent de circumstante, devotati Lui Dumnezeu.  In Evrei 11:38 concluzia despre atitudinea poporului e una trista "ei, de care lumea nu era vrednică".

Niciun comentariu: