miercuri, 18 aprilie 2012

minuni la/in cort

Inca de mic copil am vazut cum vin tiganii cu cortul. Si eu am auzit povesti ca daca nu faci aia si aia o sa vina tiganii sa te ia cu sacul, ca ... te mananca, ca isi arunca copiii inca de mici in zapada ca sa ii caleasca. O gramada de prostii si povesti SF-istice s-au tesut in jurul lor. Dar o femeie dintre ei, una de o frumusete rara ... m-a frapat cu sinceritatea si deschiderea ei. Cu destul de multa jena am intrebat-o despre povestile auzite despre ei si mi-a demontat multe dintre ele. Cumva le-am inteles ... teoretic traiul. Am vizitat-o la cort si mi-a aratat ce e in cort ... erau multe perne mari, plapume, saltele invelite cu cearsafuri curate ...nici urma de paduchi si pureci. Hainele lor erau spalate si insirate la uscat, mai incolo sub o copertina deschisa era doua pirostii si deasupra ceaune din care ieseau aburi. Se pregatea mamaliga si ceva de mancare ...

Satul parca mostenise o familie de tigani care veneau din tata in fiu, an de an. Nu veneau la furat, violat, jefuit, facut prostii. Nici vorba de asa ceva. Sunt recunoscuti ca mesteri foarte buni la tigai, balii, lighene, farase, uluce ...

Am discutat atunci cu "tiganca mea" despre Dumnezeu si mi-a spus ca si ea crede insa nu poate sa paraseasca ce crede satra ca ar blestema-o. II era teribil de teama de blestemele lor ...

Vorbeam cu mama zilele astea si mi-a zis ca au venit tiganii. Normal ca am intrebat de "tiganii mei" si mi-a zis ca au venit nemurile lor, o familie mai putin volubila, mai retrasa, discreta. Si surpriza mare. S-au pocait cu totii. Asa am aflat ca sunt din Toflea ...

De multe ori uitandu-ma la clipurile celor din Toflea imi mai fugea gandul la tiganii mei insa ... mi-am zis ca ei sunt prea multi, cine stie pe unde s-o fi aciuat ei acuma ... Insa cand mama mi-a zis ca s-au pocait ... mi-au dat lacrimile.

Nu sunt "tiganii mei" ci sunt tiganii ce-i cunosc eu, care acum mi-au devenit frati si surori in Christos, care si acum umbla sa faca tigai, lighene, balii, uluce si ce mai trebuie prin gospodarie insa care au scapat de robia blestemului, care au devenit liberi in Christos.

Aseara povesteam cu niste prieteni despre asta si unul din ei imi zice sa ma uit la o melodie inregistrata acolo, la Toflea. Sute de femei cantand o cantare Domnului Christos, o cantare in stilul lor inflorit, in ritmul lor ... Nu e o inregistrare foarte reusita insa dincolo de inregistrare pot sa vad bucuria, pasiunea, credinta care transforma, Mana Domnului la lucru, minea vietilor transformate ....

Niciun comentariu: