vineri, 15 decembrie 2023

uneori sunt grea de cap

 Încep să mă îndrăgostesc de Matei. Descopăr că știa Scriptura bine, știa profețiile, avea darul de a scrie și de a-și testa audiența provocându-I să-și amintească Scriptura și cuvintele ei.

Matei este scriitorul care în evanghelia sa folosește cele mai multe citate ale Scripturii, și-și ajută audiența/cititorii să vadă împlinirea cuvintelor în Isus-Yeshua, în Cel așteptat.


Am crescut auzind și citind Scriptura. Chiar aveam impresia că o știu, până când m-am apucat de studiat, de aprofundat Cuvântul. Atunci, am realizat că habar nu am cât de puține știu și pricep din ceea ce citesc.


Uneori nu înțeleg un text anume, nu pot să fac legătura cu alte texte din Scriptură, nu corelez evenimentele cu profețiile. Și nu-mi place să mi se spună că sunt grea de cap. Cred că nici oamenilor cărora li se adresa Isus nu le plăcea asta, cel puțin învățații își manifestau vocal nemulțumirea când El li se adresa cu vorbe tăioase citându-le din Scripturi.


Nu vreau să-I judec pe oamenii vremii lui Matei, cei cărora le vorbea Isus. Mă regăsesc uneori în acea stare de neînțelegere, de nepricepere. Dar sunt unii care nu vor să audă, să vadă, să știe și să cunoască. Cred că lor le sunt adresate cuvintele acestea:

Și cu privire la ei se împlinește prorocia lui Isaia, care zice: "Veți auzi cu urechile voastre, și nu veți înțelege; veți privi cu ochii voștri, și nu veți vedea. Căci inima acestui popor s-a împietrit; au ajuns tari de urechi, și-au închis ochii, ca nu cumva să vadă cu ochii, să audă cu urechile, să înțeleagă cu inima, să se întoarcă la Dumnezeu, și să-i vindec."” Matei 13:14-15


Voi cânta Preaiubitului meu cântarea Preaiubitului meu despre via Lui. Preaiubitul meu avea o vie pe o câmpie foarte mănoasă. I-a săpat pământul, l-a curățat de pietre și a sădit în el vițele cele mai alese. A zidit un turn în mijlocul ei și a săpat și un teasc, apoi trăgea nădejde că are să-I facă struguri buni, dar a făcut struguri sălbatici.” Isaia 5:1-2


El a zis atunci: "Du-te și spune poporului acestuia: "Întruna veți auzi, și nu veți înțelege; întruna veți vedea, și nu veți pricepe!" Împietrește inima acestui popor, fă-l tare de urechi și astupă-i ochii, ca să nu vadă cu ochii, să n-auda cu urechile, să nu înțeleagă cu inima, să nu se întoarcă la Mine, și să nu fie tămăduit."” Isaia 6:9-10


Fățarnicilor, bine a prorocit Isaia despre voi, când a zis: "Norodul acesta se apropie de Mine cu gura și Mă cinstește cu buzele, dar inima lui este departe de Mine. Degeaba Mă cinstesc ei, învățând ca învățături niște porunci omenești."” Matei 15:7-9

Ascultați o altă pildă. Era un om, un gospodar care a sădit o vie. A împrejmuit-o cu un gard, a săpat un teasc în ea și a zidit un turn. Apoi a dat-o unor vieri și a plecat în altă țară.” Matei 21:33

“Isus le-a zis: "N-ați citit niciodată în Scripturi că: "Piatra pe care au lepădat-o zidarii a ajuns să fie pusă în capul unghiului; Domnul a făcut acest lucru și este minunat în ochii noștri"?” Matei 21:42

“Piatra pe care au lepădat-o zidarii a ajuns să fie pusă în capul unghiului clădirii. Domnul a făcut lucrul acesta și este o minunăție înaintea ochilor noștri.” Psalmul 118:22-23


Cine vorbește în text? Ce vorbește? A cui este via? Cine este vierul? Cui i-a dat-o în arendă? Cine este piatra lepădată de zidari? 


Sărbătoarea Nașterii Domnului se apropie. Știu mai multe despre El acum față de cât știam ieri? Am mai descoperit ceva nou? Pe cine sărbătoresc? Despre cine este vorba în sărbătoarea asta?

Niciun comentariu: